Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo74091
Har en XC70 -16 och en fråga som jag tycker är svår att bli klok på genom att läsa är frågan kring risken för att multiremmen ska gå av och skada kamremmen. Det som gör det svårt tycker jag är att det är många som gärna skriver gärna mycket med rätt lite på fötterna så att det är svårt att få någon klarhet i det tycker jag. Så jag provar att ställa några öppna frågor som jag har tänkt på och som jag har försökt att söka kring.

Vad har hänt i utvecklingen genom åren? Är det några årsmodeller som är mer benägna för trasig multirem än andra - till följd av problem med de drivna komponenterna?

Har det genom åren tillkommit något skydd direkt från Volvo för att minska risken för att multiremmen når kamremmen - eller är min sena model lika oskyddad?

Finns det annars något vettigt skydd för min del som kan/bör eftermonteras?

Dessa extremt frekventa byten av rem som det talas om låter för mig lite som falsk trygghet. En bra rem bör inte gå sönder efter ett par år och några tusen mil. Om den gör det så borde påfrestningarna på den vara för stora till följd av att något som drivs ger för högt motstånd? Och då kan lika gärna en helt nybytt rem fallera?
av emtor
Det verkar som att Volvo inte ser något problem med konstruktionen så som den alltid har varit.
Hur många multiremmar har gått sönder i förhållande till hur många motorer som har producerats?
Jag gissar inte så många.
Det finns några saker som gör att remmen pajar:
Multiremmen byts aldrig.
Skuren generator.
Skuren vattenpump.
Skuren A/C kompressor.
Skuren servostyrningspump.
Remstrammare, löphjul.
I regeln så får man varning i form av oljud om några av dessa är i färd med att ge upp.
A/C kompressorn kan dock vara lite olustig, på min V70 så gick A/C kopplingen sönder utan varning på förehand.
Den har en egen rem som drivs av multiremmen, och har man otur så pajar A/C remmen, trasslar sig in i multiremmen, som så trasslar sig in i kamremmen.
Men visst finns det åtgärder.
Ta oljud på allvar.
Köp kvalitet, om inte från Volvo så åtminstone från samma fabrik som tillvärkar delar till Volvo.
av Volvo74091
Jag tror att våra tankar går lite i samma linje här. Misstänker att det är ett reellt problem, men att det kanske överskattas något i form av att det skapas trådar när det sker, men inte lika många om när det inte sker.
Det låter också som att vi är inne på samma linje kring byte av multirem, självfallet är det viktigt att byta den så att remmen är fräsch och inte blir allt för gammal. Men tänker att byta rem en gång om året troligen inte heller blir någon garanti då även en ny rem kommer att fallera om man kör vidare då någon av enheterna som ska drivas låser sig eller går allt för tungt.

Troligen blir min strategi att byta multirem vid givna intervall eller något tätare och sedan spetsa öronen efter missljud.

PS. Inget skydd för kamremmen som är relevant till årsmodell -16?
av Volvo74091
Läst kommentarerna, men jag vet inte vad jag ska göra med informationen. Jag känner till att multiremmen kan gå av och i sin tur skada kamremmen, det står i mitt första inlägg.
av Gabriel
Jag har följd den här debatten i ca 10 år och jag har byggt upp följande magkänsla:
1.Om multiremmen går av så kan det medföra kamremshaveri och motorhaveri. Men det är inte speciellt vanligt med tanke på hur enormt många volvofemmor som körs dagligen.
2. Multiremmen havererar väldigt sällan av sig själv, den absolut vanligaste (men fortfarande relativt ovanligt totalt sett) orsaken till haveri på multiremmen är att generatorns frihjulslager ger upp. Mitt råd är att byta detta frihjulslager med samma intervall som kamremmen. Det är bästa försäkringen mot de problem som kan leda fram till motorhaveri.
av Jonas_latt
Detta har hänt mig. Remmen börja fransa sig och trassla in sig.
Finns ett skydd att köpa till de flesta Volvo bilarna. Oklart om det finns just till din. Googla kamremsskydd Volvo så får du upp.

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]