- ons 02 apr 2025, 22:59
#1605986
Har en XC70 -16 och en fråga som jag tycker är svår att bli klok på genom att läsa är frågan kring risken för att multiremmen ska gå av och skada kamremmen. Det som gör det svårt tycker jag är att det är många som gärna skriver gärna mycket med rätt lite på fötterna så att det är svårt att få någon klarhet i det tycker jag. Så jag provar att ställa några öppna frågor som jag har tänkt på och som jag har försökt att söka kring.
Vad har hänt i utvecklingen genom åren? Är det några årsmodeller som är mer benägna för trasig multirem än andra - till följd av problem med de drivna komponenterna?
Har det genom åren tillkommit något skydd direkt från Volvo för att minska risken för att multiremmen når kamremmen - eller är min sena model lika oskyddad?
Finns det annars något vettigt skydd för min del som kan/bör eftermonteras?
Dessa extremt frekventa byten av rem som det talas om låter för mig lite som falsk trygghet. En bra rem bör inte gå sönder efter ett par år och några tusen mil. Om den gör det så borde påfrestningarna på den vara för stora till följd av att något som drivs ger för högt motstånd? Och då kan lika gärna en helt nybytt rem fallera?
Vad har hänt i utvecklingen genom åren? Är det några årsmodeller som är mer benägna för trasig multirem än andra - till följd av problem med de drivna komponenterna?
Har det genom åren tillkommit något skydd direkt från Volvo för att minska risken för att multiremmen når kamremmen - eller är min sena model lika oskyddad?
Finns det annars något vettigt skydd för min del som kan/bör eftermonteras?
Dessa extremt frekventa byten av rem som det talas om låter för mig lite som falsk trygghet. En bra rem bör inte gå sönder efter ett par år och några tusen mil. Om den gör det så borde påfrestningarna på den vara för stora till följd av att något som drivs ger för högt motstånd? Och då kan lika gärna en helt nybytt rem fallera?