Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gson1
#1606136
Hej! Har fått ta över en fin V70 2.0 Flexifuel från 2009 med lite problem på nacken. Det mesta är åtgärdat, men det finns ett problem kvar som håller mig vaken om nätterna, nämligen avgasvärden och att bilen verkar gå rikt.

Tidigare ägaren besiktade bilen två gånger innan överlämningen till mig, och fick avgasvärden som följer:
Försök 1:
CO (förhöjd) 2.3 (0.2)
Lambda: 0.94
HC: 0 ppm (200)

Försök 2:
CO (förhöjd) 1.1 (0.2)
Lambda: 0.95
HC: 29 ppm (200)

Eftersom att bilen stått ett par månader och inte riktigt brukades antog jag att det rörde sig om avlagringar och eller gammal bensin, eller någon knasig etanol/bensin blandning som inte bilen riktigt förstod sig på, så jag provade igen efter att jag sett till att bilen uppfattade rätt bränsleblandning och efter att bilen var ordentligt varmkörd. Bilen går helt på bensin, och ECU:n vet om det.

Försök 3:
CO (förhöjd) 0.7 (0.2)
Lambda: 0.95
HC: 1 ppm (200)

Allt tyder på att bilen fortfarande går rikt, man varför? Jag har bytt luftfilter, det var väldigt igensatt. Planen är att byta tändstift också, men det hinner jag inte med eftersom den tredje beskitningen sköt fram körförbudet med flera veckor. Finns det något jag inte har tänkt på? Någon expert på ford/mazdas flexifuel motorer här? Det lyser inte någon motorlampa och det finns inga felkoder i systemet.

Jag mätte dessa voltnivåer på lambdasensornerna, den främre voltnivån varierar mycket mer än den bakre. Ska det vara så? (varmkörd bil, tomgång). Främre sonden, reglersonden, pendlar mest mellan 0.07-0.73, ett medelvärde på 0.40 ungefär. Har ingen fancy scanner så jag har inga exakta medelvärden tyvärr, men visar ändå på att den går något magert om lambda idéellt är 0.45V. Hur kommer det sig att den tror det, finns det ingen kommunikation i ECU:n? Kan det verkligen stämma att sonden tror att bilen går magert och fettar på? Är det fel på sonden?

TACK!
Senast redigerad av 3 gson1, redigerad totalt 0 gång.
av gson1
#1606393
Jag följer genom med orsak och åtgärd till nästkommande stackare med liknande problem:

Vevhusventilationen var totalt igensatt. Jag trodde att jag kontrollerade vevhusventilationens funktion när jag letade efter blås ur oljestickan, men det var inte förrän jag öppnade oljelocket som monstret visade sig. Eftersom vevhusventilationen aldrig blir servad av tidigare ägare av dessa bilar p.g.a. sin eländiga plats under insuget blir det aldrig bytt eller åtgärdat, utan problemet kvarstår för flera tusen mil därpå. Resultatet är förstörda cylinderringar och packningar inuti motorn, vilket orsakar oljeläckage både rakt ut och in i förbränningskamrarna. Omedvetet till mig drack bilen mer än 600 kronor värt av olja under en veckas användning, det mesta rakt ut genom avgasröret som oförbrända petroleumprodukter och resten rakt ut genom packningar. Detta gav avslag på bilens interna styrdator via lambda, och bilprovnings avgasmätarinstrument. Jag trodde att motorn skulle vara relativt fräsch på 19000 mil, men icket. Tyvärr är detta en dödsdom, och bilen kasserades kort därefter. Skadan är redan skedd, och för att åtgärda skulle den behöva en helt ny motor.

Ni som funderar på att köpa en 2.0f, alltså fords duratec 2.0, avrådes den minsta tanke att förvärva en sådan här bil utan att först ordentligt gå genom vevhusventilationens funktioner. Bilen kan varit hur välskött som helst, men den kan fortfarande vara helt sopslut. Fords duratec 2.0 (som sitter i tidiga iterationer av volvo 2.0f) har likt den perfekta stormen extremt känslig och icket vädersäker pcv-slang (positive crankcase ventilation system) som bara går sönder och dras ihop av vaccumet lite på måfå. Motorns ökänt dåliga cylinderringar tar då stryk och olja kryper in i förbränningskammaren och dränker motorn och tändstift.

Köp en volvo-motor istället.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]