- fre 04 apr 2025, 10:46
#1606136
Hej! Har fått ta över en fin V70 2.0 Flexifuel från 2009 med lite problem på nacken. Det mesta är åtgärdat, men det finns ett problem kvar som håller mig vaken om nätterna, nämligen avgasvärden och att bilen verkar gå rikt.
Tidigare ägaren besiktade bilen två gånger innan överlämningen till mig, och fick avgasvärden som följer:
Försök 1:
CO (förhöjd) 2.3 (0.2)
Lambda: 0.94
HC: 0 ppm (200)
Försök 2:
CO (förhöjd) 1.1 (0.2)
Lambda: 0.95
HC: 29 ppm (200)
Eftersom att bilen stått ett par månader och inte riktigt brukades antog jag att det rörde sig om avlagringar och eller gammal bensin, eller någon knasig etanol/bensin blandning som inte bilen riktigt förstod sig på, så jag provade igen efter att jag sett till att bilen uppfattade rätt bränsleblandning och efter att bilen var ordentligt varmkörd. Bilen går helt på bensin, och ECU:n vet om det.
Försök 3:
CO (förhöjd) 0.7 (0.2)
Lambda: 0.95
HC: 1 ppm (200)
Allt tyder på att bilen fortfarande går rikt, man varför? Jag har bytt luftfilter, det var väldigt igensatt. Planen är att byta tändstift också, men det hinner jag inte med eftersom den tredje beskitningen sköt fram körförbudet med flera veckor. Finns det något jag inte har tänkt på? Någon expert på ford/mazdas flexifuel motorer här? Det lyser inte någon motorlampa och det finns inga felkoder i systemet.
Jag mätte dessa voltnivåer på lambdasensornerna, den främre voltnivån varierar mycket mer än den bakre. Ska det vara så? (varmkörd bil, tomgång). Främre sonden, reglersonden, pendlar mest mellan 0.07-0.73, ett medelvärde på 0.40 ungefär. Har ingen fancy scanner så jag har inga exakta medelvärden tyvärr, men visar ändå på att den går något magert om lambda idéellt är 0.45V. Hur kommer det sig att den tror det, finns det ingen kommunikation i ECU:n? Kan det verkligen stämma att sonden tror att bilen går magert och fettar på? Är det fel på sonden?
TACK!
Tidigare ägaren besiktade bilen två gånger innan överlämningen till mig, och fick avgasvärden som följer:
Försök 1:
CO (förhöjd) 2.3 (0.2)
Lambda: 0.94
HC: 0 ppm (200)
Försök 2:
CO (förhöjd) 1.1 (0.2)
Lambda: 0.95
HC: 29 ppm (200)
Eftersom att bilen stått ett par månader och inte riktigt brukades antog jag att det rörde sig om avlagringar och eller gammal bensin, eller någon knasig etanol/bensin blandning som inte bilen riktigt förstod sig på, så jag provade igen efter att jag sett till att bilen uppfattade rätt bränsleblandning och efter att bilen var ordentligt varmkörd. Bilen går helt på bensin, och ECU:n vet om det.
Försök 3:
CO (förhöjd) 0.7 (0.2)
Lambda: 0.95
HC: 1 ppm (200)
Allt tyder på att bilen fortfarande går rikt, man varför? Jag har bytt luftfilter, det var väldigt igensatt. Planen är att byta tändstift också, men det hinner jag inte med eftersom den tredje beskitningen sköt fram körförbudet med flera veckor. Finns det något jag inte har tänkt på? Någon expert på ford/mazdas flexifuel motorer här? Det lyser inte någon motorlampa och det finns inga felkoder i systemet.
Jag mätte dessa voltnivåer på lambdasensornerna, den främre voltnivån varierar mycket mer än den bakre. Ska det vara så? (varmkörd bil, tomgång). Främre sonden, reglersonden, pendlar mest mellan 0.07-0.73, ett medelvärde på 0.40 ungefär. Har ingen fancy scanner så jag har inga exakta medelvärden tyvärr, men visar ändå på att den går något magert om lambda idéellt är 0.45V. Hur kommer det sig att den tror det, finns det ingen kommunikation i ECU:n? Kan det verkligen stämma att sonden tror att bilen går magert och fettar på? Är det fel på sonden?
TACK!
Senast redigerad av 3 gson1, redigerad totalt 0 gång.