Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

UnleashFusion skrev:
daekol skrev: ons 26 feb 2025, 14:40
UnleashFusion skrev:Att kamremmen hoppar av/går sönder på en 5-cyl diesel är dessvärre vanligt och om man har otur så går runt om sönder när det trasslar till. att vattenpumpen gick sönder skulle jag kalla det tur i oturen. hade kunnat bli värre och där du behövt byta motor/topp etc. och största problemet är att Volvo tänkte aldrig på att fixa "egenskapen". vparts har en sådan "skydd" men jag kan inte rekommendera eller säga om det fungerar eller ej.. https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... 60812.html
Det skyddet passar inte dieselmotorer efter 2011. Kollar i VIDA och ser att efter 2011 sitter där ett inbyggt skydd som inte är utbytbart så någon åtgärd har dom trots allt gjort.
oo bra att veta! bra att någon har VIDA och kan se :)
Tämligen ointressant i denna tråd dock, då multiremmen är på plats och inget tyder på något letat sig in utifrån in i kammdrivningen.
Inget av kända skydd hjälper. Byta spännare och rem ofta samt ha stenkoll på lagren i magnetkopplingen och generatorns frihjul är vad som gäller. Det är detta som händer och som slutar med motorhaveri:

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]