Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jem7890 skrev: tor 05 sep 2024, 16:01 Var en gång och tittade på en Volvo V70, som hade ett sådant rostande stenskott ovanför vindrutan. Försäljaren sa att de har en fixare, som åtgärdar sådana stenskott och det blir helt bra. Och det var en liten fix det pratades om, ej måla hela taket. Konstigt i sammanhanget var, att varför de inte redan hade fixat felet.

Hur säker kan man vara att en sån här fix blir bra? Är säkert svårt att göra, så att det inte syns.
Inget vi kan svara på, du har inga bilder men även om du hade bilder och skulle lägga upp här kan vi inte "bedöma" hursomhelst.
Jag har precis nyss bytt vindruta på min XC70 (spricka pga av stenskott) och fick då rådet av volvoteknikern att sätta dit en list från V70 som går upp nån extra cm och på så sätt skyddar "stenskottkanten" på taket. Det tyckte jag blev riktigt bra och väl värt de 1100kr extra som det kostade.

/Janne
JamesBrown skrev: lör 14 sep 2024, 14:26 Jag har precis nyss bytt vindruta på min XC70 (spricka pga av stenskott) och fick då rådet av volvoteknikern att sätta dit en list från V70 som går upp nån extra cm och på så sätt skyddar "stenskottkanten" på taket. Det tyckte jag blev riktigt bra och väl värt de 1100kr extra som det kostade.

/Janne
Passar detta på v70 07-16 också?
Såg att vparts har skyddslisten för V70 00-07. Dock är det spec:at att den installeras i samband med byte av ruta. Så inte helt trivialt att få till detta.
Wallner77 skrev: sön 23 feb 2025, 22:24
JamesBrown skrev: lör 14 sep 2024, 14:26 Jag har precis nyss bytt vindruta på min XC70 (spricka pga av stenskott) och fick då rådet av volvoteknikern att sätta dit en list från V70 som går upp nån extra cm och på så sätt skyddar "stenskottkanten" på taket. Det tyckte jag blev riktigt bra och väl värt de 1100kr extra som det kostade.

/Janne
Passar detta på v70 07-16 också?
Såg att vparts har skyddslisten för V70 00-07. Dock är det spec:at att den installeras i samband med byte av ruta. Så inte helt trivialt att få till detta.
Det är just den listen man tagit ifrån, dock tycker jag det är dyrt för plasten. det finns billigare men som skyddar också. Transparent 3m tejp som man klipper till eller tar silver(svart) tejp och gör som 3m tejp.

Då jag för cirka 2år sen fick taket lackat pga vandalism så gjorde jag den billiga försäkringen genom att sätta dit silvertejp på överkant och det sitter som berget än idag trots att jag kört med avfettning etcetc på området. men det är jag det, någon annan eller flera på forumet har kört med transparent 3m tejp
Jag har funderat lite på det här projektet inför sommaren... Vad sägs om div. olika skyddsfilmer från Biltema? Då får man mäta och skära till det så snyggt som möjligt vilket inte alltid är så lätt. Det måste ju vara en riktig smärta i baken att få det rakt och fint, oavsett hur man gör och väljer egentligen. Det problematiska borde väl vara "böjen" i plåten så att säga eftersom vi pratar ju inte om en rak kant. En list t.ex. måste vara flexibel av den anledningen. Transparent tejp av något slag är ett alternativ, kanske Gorillatejp eller något från 3M som tål utomhusmiljö. Avfettning etc. är inget problem för mig eftersom jag aldrig använder den typen av kemikalier någon annanstans än halvvägs upp på dörrarna - och även det sällan faktiskt.
V70Rob skrev: mån 24 feb 2025, 18:14 Jag har funderat lite på det här projektet inför sommaren... Vad sägs om div. olika skyddsfilmer från Biltema? Då får man mäta och skära till det så snyggt som möjligt vilket inte alltid är så lätt. Det måste ju vara en riktig smärta i baken att få det rakt och fint, oavsett hur man gör och väljer egentligen. Det problematiska borde väl vara "böjen" i plåten så att säga eftersom vi pratar ju inte om en rak kant. En list t.ex. måste vara flexibel av den anledningen. Transparent tejp av något slag är ett alternativ, kanske Gorillatejp eller något från 3M som tål utomhusmiljö. Avfettning etc. är inget problem för mig eftersom jag aldrig använder den typen av kemikalier någon annanstans än halvvägs upp på dörrarna - och även det sällan faktiskt.
Det är ju bara och prova, jag ser inget "red flag" att använda skyddsfilmer från biltema. Så länge det sitter fast efter montering så kan man göra en översyn vart 3e månad eller 6månader och om det skulle börja släppa så byter man ut skyddsfilmen nästa gång(sommaren). Hellre ha skydd än icke skydd.
V70Rob skrev:Jag har funderat lite på det här projektet inför sommaren... Vad sägs om div. olika skyddsfilmer från Biltema? Då får man mäta och skära till det så snyggt som möjligt vilket inte alltid är så lätt. Det måste ju vara en riktig smärta i baken att få det rakt och fint, oavsett hur man gör och väljer egentligen. Det problematiska borde väl vara "böjen" i plåten så att säga eftersom vi pratar ju inte om en rak kant. En list t.ex. måste vara flexibel av den anledningen. Transparent tejp av något slag är ett alternativ, kanske Gorillatejp eller något från 3M som tål utomhusmiljö. Avfettning etc. är inget problem för mig eftersom jag aldrig använder den typen av kemikalier någon annanstans än halvvägs upp på dörrarna - och även det sällan faktiskt.
Jag har använt Biltemas samt 3Ms och den sistnämnda är den du ska skaffa och det är inget problem att få det snyggt/rakt om man är noga. Biltemas är styvare och inte så följsam på ojämna ytor(se kanten på bilden) samt klarar inte UV-lika bra så den gulnar/blir matt efter något år. 3Ms är väldigt följsam och UV-tålig och finns i 0,2mm samt 0,3mm tjocklek på t.ex. Waxdog, jag använder den förstnämnda till tak vilken är smidigast.
https://waxdog.se/for-din-bil/mot-stenskott/

När jag monterat film så skär jag folien till ca 15-20mm bred, mätter upp och markerar ovankanten på taket hela vägen med maskeringstejp med kanske 10cm mellanrum som referens som jag kan lägga filmen emot. När jag lagt filmen efter hela taket emot maskeringstejpen så viker/masserar jag ner folien runt framkanten med fingrarna och microfiberduk mot tätningslisten på rutan och iom att jag redan måttat in så slutar den ca 1-2mm innan gummilisten. Kör man med följsam film som 3Ms så smiter den ner bra emot plåten och formar sig efter ytan, jag utför också detta när det är varm omgivningstemp som på sommaren eller inomhus så filmen är följsam.
Bilagor
IMG_7430.JPG
IMG_7430.JPG (248.77 KiB) Visad 293 gånger

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]