Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AA1
Hej,

Kan börja med att säga att jag inte är någon van bilskruvare och absolut ingen Volvokännare.
Har mest skruvat motorcyklar och mopeder.

Min XC70 2.0 D4 med D4204T5 från 2016 fick problem med EGR:en precis som dom flesta verkar få. Bilen hackade och gick ojämt och felkod P2413 visades.
Jag plockade av den och gjorde rent EGR och kylaren men motorn eller axeln till ventilen hade distinkta lägen och gick trögt trots rengörningen så det blev att köpa en ny.
Klickade hem en ny "noname" från Ebay i Tyskland och där löpte motorn och axeln utan problem.
Monterade nya ventilen och bilen går som en klocka! Tror inte den någonsin gått bättre!
Problemet är att EGR:en inte verkar funka alls. Motorlampan tändes och felkoden P0405 "Exhaust Gas Recirculation Sensor "A" Circuit Low Input" Status "Confimed" gick att läsa ut.
Tänkte att det kanske behövs en EGR adaption så en avlägsen bekant som skruvar med VAG och som har ett "proffsverktyg" för diagnostik kopplade in sitt verktyg och körde en EGR adaption som enligt verktyget gick igenom.
Jag hörde aldrig att EGR:en rörde sig eller nåt så lite tveksam om den verkligen gjorde en adaption.
Hur som helst så kom P0405 tillbaks direkt efter några rundor med bilen.

Vad tror ni, är min nya EGR kass?
Kan det vara så att man måste köra EGR adaption med ett annat verktyg?
Finns det nåt mer man kan testa eller felsöka?
Kanske finns någon som har ett verktyg för att göra en EGR adation i närheten av Malmö som kan tänka sig att hjälpa mej mot betalning för att se om det hjälper?

Alla tips mottages tacksamt!

Ha de gott!

/Anders
av AA1
Svarar mej själv så kanske det hjälper någon annan i framtiden.
Problemet var att lägessensorn i ventilen var trasig.
Efter byte till ny ventil så funkade allt som det skulle igen och inga felkoder. Bilen går som om den var ny igen :)

/Anders
Användarvisningsbild
av Cotag
AA1 skrev:Problemet var att lägessensorn i ventilen var trasig.
Hej! Var det hela donet du bytade då eller är det en separat sensor?

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]