Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pebiloma
Jag har en V70-2016 med infälld ledramp. har inte monterat den själv! Den lyser för lågt, behöver justera upp den! Behöver lossa skruvar på sidan, se pil i bild. Kommer inte åt o lossa framifrån. Går det att lossa "motorskyddet" enkelt för at komma åt eller hur gör jag enklast? Tack för tips!!
Ledramp1.jpg
Ledramp1.jpg (87.25 KiB) Visad 1132 gånger
Ledramp2.jpg
Ledramp2.jpg (174.52 KiB) Visad 1132 gånger
av UnleashFusion
Pebiloma skrev: ons 19 feb 2025, 17:43 Jag har en V70-2016 med infälld ledramp. har inte monterat den själv! Den lyser för lågt, behöver justera upp den! Behöver lossa skruvar på sidan, se pil i bild. Kommer inte åt o lossa framifrån. Går det att lossa "motorskyddet" enkelt för at komma åt eller hur gör jag enklast? Tack för tips!!Ledramp1.jpgLedramp2.jpg
Du borde kunna nå den underifrån om du kan lyfta upp bilen. Annars vid värsta fall måste du ta av stötfångaren.. eller om du är händig nog att ta bort grillen från stötfångaren och sedan därifrån köra ner handen till den nedre spoilern men det blir ju böckigt. Lättast är om du når/kan göra det underifrån.
av Cox
Den där borde du komma åt, med en vinklad insex.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

av Pebiloma
Tyvärr går det inte med insex! Jag har försökt! Kommer inte heller åt med spärrskaftet, har testat ett antal alternativ. Jag kan få upp bilen, och att komma åt underifrån som någon skrev, ja men där sitter den svarta "hasplasten" Går det att demontera enbart den utan att lossa fronten?
Att lossa fronten är inget alternativ eftersom jag inte kan justera rampen på "plats" då!
av Lövet
Det ser ut som att gallret i stötfångaren är sågat. Går inte det att dra rakt ut? På nåt sätt har det ju monterats efter att rampen satts dit.
av Lövet
Pebiloma skrev:Nej, det går inte! Jag ha originalgallret kvar och det monteras inifrån.
Klart du ska ha. Men på något sätt har ju rampen justerats på plats vid monteringen och frågan är hur de har gjort med gallret på plats.
av UnleashFusion
Pebiloma skrev: ons 19 feb 2025, 23:17 Tyvärr går det inte med insex! Jag har försökt! Kommer inte heller åt med spärrskaftet, har testat ett antal alternativ. Jag kan få upp bilen, och att komma åt underifrån som någon skrev, ja men där sitter den svarta "hasplasten" Går det att demontera enbart den utan att lossa fronten?
Att lossa fronten är inget alternativ eftersom jag inte kan justera rampen på "plats" då!
när du säger hasplåten underifrån hur ser det ut typ? är det den stora eller den andra som jag länkar nedan
https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 8/31257724

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 3/31353600
/ https://vparts.se/se/nedre-skyddsplast- ... GLEriUEmQ5 sitter med 8 skruvar + 3clips
av Pebiloma
Spontant tor jag att jag bör komma in och komma åt det om jag får bort Nedre skyddsplast för kylare som V-parts beskriver det, alternativt en annan ide som du gav mig dvs om det går att demontera dimljusgallret utåt då skulle jag även komma åt från sidan utifrån! Ska titta mer på hur och om det går att plocka ut på "rätt" håll!!
av UnleashFusion
Pebiloma skrev: fre 21 feb 2025, 09:44 Spontant tor jag att jag bör komma in och komma åt det om jag får bort Nedre skyddsplast för kylare som V-parts beskriver det, alternativt en annan ide som du gav mig dvs om det går att demontera dimljusgallret utåt då skulle jag även komma åt från sidan utifrån! Ska titta mer på hur och om det går att plocka ut på "rätt" håll!!
själva dimljusgallret ser ut såhär: https://vparts.se/se/volvo-v70/v70-08-1 ... 22720.html

Lycka till!

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]