Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70fas2
Hejsan Volvo fantaster, min Volvo v70 2009 D5 dog plötsligt under färd! Fick igång den efter drygt 20 min och då gick den som en påse skit, fick bli bärgare hem
Väl hemma så gnuggar bara bilen och det låter som om den vill hoppa igång o tänder till men inget resultat
Tänkte direkt soppa så har kollat
Soppapumpen
Soppapumpskontakten som brukar ärja på v70
Bytt dieselfilter
Får bra me soppa till högtryckspumpen
Får bra med soppa i fuelrailen och till spridarna
Så mest troligt Inge soppa fel
Har även kika de mesta känns de som

Har dessa felkoder ifall någon vet av nån av dessa felkoder som gör att bilen mot förmodan inte skulle starta
P245202
P246386
P048000
P160868

Rensade ut partikelfiltret för att kolla om det var så igensatt så den ej starta men utan resultat

Den som kommer med tipset så de löser sig är guld värt!!!
MVH
av Lelleprinter
Felkoderna ECM-P245202 och ECM-P246386 är relaterade till Diesel Partikel filtret,
Fick du upp ett meddelande om att partikelfiltret var fullt på instrumentbrädan?
Se bifogad film för eventuell felorsak.
I filmen dyker de direkt på att ta lös Diesel Partikel filtret, men många gånger kan man regenerera filtret med en ODB-läsare som har den funktionen.

Senast redigerad av 1 Lelleprinter, redigerad totalt 0 gånger.
av Lelleprinter
ECM-P048000 har med en kylfläkt att göra,
Prova rotera på den ifall den har kärvat fast samt lossa kontakten till den och kolla så det inte är oxid på kontaktstiften.
ECM-P048000.png
ECM-P048000.png (35.17 KiB) Visad 1303 gånger
av Lelleprinter
Går de felkoder du har angivit att radera eller kommer de tillbaka på en gång?
För felkod ECM-P160868 så har jag hittat detta, verkar vara en watchdog funktion i ECM's mjukvara som har känt av ett algoritmfel.
ECM-P160868 Övervakning felfunktion - Algoritmfel - Händelsestyrd information
av V70fas2
Har rensat självaste dpf på innehåll för att jag tänkte att den kanske är så full så den kväver motorn, svart o sotig vart den o satte upp dpf:n utan innehåll i för att se så den startar innan jag kodar bort, för den ska starta då men gå i ”limpmode” när man ej kodar bort de, men bilen gnuggar bara och tänder till just när de låter som den vill hoppa igång så dör den o man får försöka igen, vad kan jag testa göra?
av Lelleprinter
I ditt första inlägg, när bilen dog under färd, poppade de upp något meddelande då?
Vilket i så fall?

När du fick igång den igen och den gick som en påse skit,
Poppade det upp något meddelande då?
Vilket då i så fall?
Lyste motorlampan då?

Av dina svar så har jag svårt att utläsa om du kan radera felkoderna när du provar radera med tändningsläge på.
Om så, vilka kan du radera och vilka kommer tillbaka på en gång?

Om du gör ett startförsök.
Vilka felkoder kommer tillbaka?

Har du tillgång till en annan felkodsläsare och prova läsa ut koder och radera med den?

Av dina felkoder:
ECM-P246386 Diesel Particulate Filter Restrictiom - Soot Accumulatiom - Bus Signal / Message Failures - Signal invalid
ECM-P245202 Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit - General signal failure
Låter det som partikelfiltret är fullt, alternativt slangarna från difftryckgivaren, eller att difftryckgivaren är defekt eftersom motorn dog under färd.
Har du kollat att dessa slangar inte är igentäppta?

Vad kan du göra med din ODB-läsare?
Med den jag har kan man testa olika sensorer.
Ett värde av intresse är Diesel Particulate Filter Pressure Sensor

Om jag kollar på min bil och denna sensor så mäter den 65532hPa när bilen är i tändningsläge.
Och i mitt fall 3hPa när motorn går på tomgång.
Se bild nedan
Particle trap pressure sensor.png
Particle trap pressure sensor.png (334.72 KiB) Visad 800 gånger
Sen hade du felkoden.
ECM-P160868 Övervakning felfunktion - Algoritmfel - Händelsestyrd information
Vilket skulle kunna tolkas som att du får in korrupt värde från en sensor som inte stämmer överens med systemets fördefinierade mätområde.

Kan det vara Diesel Particulate Filter Pressure Sensor som är defekt?
av V70fas2
Tack @lelleprinter, ska ta och kika allt du skrivit och se om man får igång den, fick upp meddelande motorprestanda nedsatt bara, sen gick den igång efter typ 20 min igen o då gick den typ 15 o varvade ingen ting
Har andvändt en icarsoft med toutchscreen
av Lelleprinter
Jag har en iCarsoft CR Pro, det låter som att du kan testa likvärdigt med din modell.

Eftersom bilen tvärdog för dig så tror jag inte att DPF-filter blev igentäppt tvärt, snarare att det du fick felkoderna för DPF när du lyckades starta bilen igen och den stund den gick att köra.

Min bil hade en turboslang som hade gått läck och gav motorfel och kort därefter ett meddelande om a partikelfiltret var fullt + en massa felkoder.
Men det var inga problem för mig att starta bilen, men den gick knappt att köra.

Föreslår att du kollar att säkringarna för motorstyrning är hela först innan fortsatt felsökning.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]