Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Hej pojkar, flickor och gubbar.

Ja nu är det kallt ute så växellådan beter sig relativt ok. Men jag planerar att till våren byta ventilhus i bilen. Är det någon som utfört denna operation? Och vilket ventilhus köpte ni isåfall? Finns ju en den ebay-alternativ för några tusenlappar men antar man kan få göra om operationen då. Har även hittat ett ventilhus på en seriös svensk sida som tar 10200 kr för ventilhuset. Vågar inte ens fråga Volvo vad ett original ventilhus skulle kosta..risk för stroke då.
av Kromad
andreasw skrev: ons 18 sep 2024, 18:08 Oj vilket engagemang. Jag tror jag har samma konstiga gång på vår växellåda. En - 16 xc70. Hur har det gått för dig?
Lite sent svar. Sorry. Jag har fortfarande samma bekymmer men det är inte lika framträdande nu i vinterkylan. Hur beter sig din låda? Har du gjort något åt det?
av Leopold
Problemen i tråden påminner en del om den flaring och knepiga upp/nedväxlingar jag hade för några år sedan. Problemet åtgärdades genom att byta ut det uttjänta bilbatteriet, litet långsökt lösning kan man tycka men så var det och löste problemen permanent som det verkar: viewtopic.php?f=56&t=144735

Bilen har jag kvar och den växlar helt perfekt i alla lägen.

Notera särskilt den där videosnutten om hur man kan adaptera bort ev småryck vid skifte P-R-N-D via en liten enkel procedur, för den som vill optimera känslan i dessa utmärkta automatlådor.
av Kromad
Tack Leopold för ditt förslag på lösning. Tyvärr har jag redan testat att skifta batteri med ett annat utan resultat.

Imorgon byter jag ventilhuset. Hittade ventilhus som ska passa i Slovakien som påstås vara original för typ en tredjedel av priset i Sverige på maktrans. Gör jobbet själv. Får se efter det om det löser problemet. Annars är det förmodligen volvomekanikerns första tips: "internt läckage i växellådan" 🤢

Är det någon som vet vilka moment man ska dra fast själva ventilhuset med och även ventilkåpan på lådan?
Så. Då var problemet ur världen. Byte av ventilhuset var lösningen! Det jag märkte direkt när jag fått ut gamla ventilhuset var att SLC1 solenoiden satt helt fast. Har dock inte undersökt något mer men där var iaf en delorsak till problemet.

Direkt efter adaptionskörningen så växlar nu lådan som en ny låda. Mjukt men utan tvekan!

Skönt man inte lyssnade fullt ut på volvomekanikern som pratade om internt läckage och att man måste klyva lådan eller byta hela skiten. 8300 kr landade allt på med ventilhus från Slovakien (maktrans), 2 st 4-liters oljedunkar, en alupackning till avtappningspluggen och två st o-ringar till oljekylarens slangar. Sen en dags skruvande ungefär.

Inget speciellt avancerat. Mer trångt och pillrigt och man måste försöka få bort så mycket som möjligt. Det underlättar när man ska pilla lös de där kontakterna på solenoiderna.

Nu dka jag njuta resten av helgen :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]