Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AGT
Hej,

Ny ägare till V70 2.5FT. Inte bevandrad i Volvo motorer. Har oljeläckage vid vad jag tror är en bränslespridare — kan något bekräfta detta eller är det någon annan motordel? Det är ovanför insug/cylinder nr 5 räknat från vänster (när man står framför bilen). Förstår att detta kan vara vanligt på FT. Har läst på så mycket som möjligt men är osäker på om andra TS har läckage från samma område.

Vid första anblick ser det ut som om läckaget kommer uppifrån, genom kablarna/ledningarna som löper ner, är det bränslerör? Tolkat de som elrelaterade men kanske fel?

Möjligt att det också är själva spridaren (eller vad det är) som läcker och att oljefukten letar sig uppåt längst sladdarna. Förstår att det kan vara lite svårt att se på bilderna.

Tacksam om någon kan bringa lita klarhet i detta. Är det lätt att åtgärda? Är det viktigt att åtgärda omgående? Vill helst ha en ren och fin motor men om det inte är någon fara för driften kanske jag kikar på det till sommaren. Tycker motorn tickar på fint i övrigt.
Bilagor
IMG_3901.jpeg
IMG_3901.jpeg (2.43 MiB) Visad 1456 gånger
IMG_3900.jpeg
IMG_3900.jpeg (1.14 MiB) Visad 1456 gånger
av V70Rob
Jag kör själv en 2.5 FT. Det finns väl ingenting som ö h t kan läcka olja där. Spraya rent bara med kontaktspray och följ upp.
av AGT
Du menar att det kanske bara är gammalt oljespill som inte kommer inifrån motorn? Det har jag aldrig funderat över. Ska göra rent och se om det kommer tillbaka.
av V70Rob
AGT skrev: tor 13 feb 2025, 22:05 Du menar att det kanske bara är gammalt oljespill som inte kommer inifrån motorn? Det har jag aldrig funderat över. Ska göra rent och se om det kommer tillbaka.
Tja, finns det ingenting som leder olja i närheten och inget annat spill som syns, då måste det handla om en yttre orsak. Tvättade du bort klägget då?

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]

Då är vi på samma spår. Had[…]