Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter 230000mil så slutade spridaren till cylinder 1 att fungera på min V70 1,6D med motor D4162T (d2) och automat.
Bilen visade en massa felkoder som följd och gick bara att köra i limp mode motorn gick såklart även väldigt ojämnt utan tändning på en cylinder.

Hittade en spridare från Continental med artikelnummer A2C59513556 på amazon till bra pris dvs samma som merkonomen säljer.
Bytte spridaren och felkoderna försvann. Fick hjälp att registrera spridarens kod i milen mjukvara och bilen går nu lika lugnt och jämt som innan.
Men bilen drar nu väldigt mycket diesel enligt bilens färddator särskilt vid acceleration från lägre hastigheter. Innan spridarbytet kunde förbrukningen ligga på 15 till 20 liter per 100km som högst vid kraftig acceleration men nu sticker den iväg över till över 30liter per 100km och även väldigt häftigt vid lugnare acceleration.

Har Biltemas diagnosverktyg för Volvo som det på hemsidan står att den skall kunna göra b la spridaradaptering men hittar inte igen den funktionen i menyerna på verktyget.

Någon som har koll eller har haft liknande problem?
Tacksam för feedback!
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]