Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena! Har växellåda service erfodras och följande felkoder. Måste alltid hålla in knappen när jag ska starta bilen räcker inte med att trycka. Bilen är en S80 2.4D, 6 växlad automatlåda. Mätarhuset anger rätt växel när man byter.

TCM-P081711, Starter Disable Circuit. General Electrical Failures. Circuit Short To Ground

"ECM-P085029 Park / Neutral Switch Input Circuit - General Signal Failures - Signal signal invalid"

All hjälp uppskattas
Först, kan du berätta lite mer om bilen går köra och växlar normal fast du har dessa felkoder.

TCM-P081711
Volvo DTC TCM-P081711.png
Volvo DTC TCM-P081711.png (45.51 KiB) Visad 1122 gånger
Sen hittade detta på en Estnisk Volvo-klubb sida
https://www.volvoclub.ee/foorum/viewtop ... 6&start=15

Problemet med ECM-P085029 översatt till Svenska:
Dessutom, vid ett tillfälle bestämde sig bilen för att inte starta normalt, felkoden var:
ECM-P085029 Parkerings-/neutralbrytaringångskrets - Allmänna signalfel - Signalsignal ogiltig.

Sedan bokade jag tid på Volrem Auto och fick saken kollad.
Det visade sig att en av kablarna nära batterilådan hade gått sönder.
Problemet har åtgärdats och allt fungerar som det ska.
Tack till killarna på Volrem Auto.

Så jag föreslår att du kollar upp om detta fel på hans V70 det matchar din S80.
Indikerar bilen fortfarande "Växellåda Service Erfordras / Motorsystem Service erfordras?

När du provade nolla felkoderna, hade du bilen igång då?
Föreslår att du testar nolla felkoderna med bara tändningen på.

Felkod TCM-P081711 nämner att det finns två hallsensorer i TCM-modulen.
Då antar jag att den ena hallsensorn känner av att växelföraren på växellådan står i läge P och den andra hallsensorn känner av när växelföraren på växellådan står i läge N.
Endast då skall det vara möjligt att starta motorn.

Vet inte vilka möjligheter du har med din felkodsläsare.
Jag använder iCarsoft, med den kan jag kolla 36 mät och sensorvärden på TCM på min Volvo.

På bilden nedan har jag valt fyra mätpunkter.
Första talar om vilken växel jag har valt.
Den andra talar om att växellådans växelväljare är i Parkeringsläge.
Tredje värdet visar "Start not approved" när jag har växelspaken i läge P eller N,
"Start approved" blir det först när jag har valt R eller D och då aktiveras växlarna.
P-postion.png
P-postion.png (833.3 KiB) Visad 639 gånger
Om du inte har den funktionen på din felkodsläsare så föreslår att du gör följande test.
Eftersom motorn startar i läge P för dig så uppfyller den villkoret.
För växelspaken till N och stanna motor, starta motorn igen, funkar det då så uppfylls ju det villkoret också
Stanna motorn igen, för växelspaken till D och prova starta motorn, motorn skall då inte gå att starta då,
Samma sak om du har valt R och försöker starta,

Om ovan test är Ok då borde slutsatsen bli att Hallgivarna i TCM-modulen är OK.

Då är det mer troligt att bilens självtest tycker att signalerna från TCM inte är OK. (ligger utanför specificerade nivåer)
Mer troligt är då att det är oxid på kontaktstiften på kontakten in till TCM eller ECM.
Du får nog ta lös dessa kontakter, inspektera och rengöra.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]