av RickardSvensson3211 - mån 27 jan 2025, 19:30
- mån 27 jan 2025, 19:30
#1600475
Hej!
Jag har en Volvo V70 (III) D3 2016 som har börjat krångla en del och tänkte ifall någon här skulle kunna peka mig i rätt riktning.
Strax innan jul så började det ryka lite i hytten. Detta var när bilen hade stannat och jag fick höra av en verkstad att detta kan hända när bilen inte värms upp tillräckligt så att partikelfiltret blir rent. Detta problem återkom ett par gånger men sedan försvann det.
För ett par veckor sedan så började motorlampan lysa. Denna försvann kort därpå efter att jag kört ca 120 km motorväg. I samma veva så fick jag upp meddelandet att ”start/stopp service erfordras”.
Denna vecka så började det helt plötsligt lukta ruttna ägg i bilen. Jag läste att det kanske kan vara katalysatorn och har därför inte kört bilen sen dess.
I övrigt så har bilen klagat på att den behöver 0.5 liter olja. Eftersom dessa bilar endast mäter oljan digitalt så har jag inte hällt i jättemycket men fick höra att det är normalt att gamla bilar dricker en del olja och har därför börjat hälla i olja när den vill ha.
Vad tror ni? Finns det hopp om att lösa detta hyfsat billigt? Bytte nyligen generator så vet inte om jag bör göra mig av med bilen eller fortsätta underhålla den. Bilen har gått 34k mil och är en gammal taxibil.
MVH,
Rickars
Jag har en Volvo V70 (III) D3 2016 som har börjat krångla en del och tänkte ifall någon här skulle kunna peka mig i rätt riktning.
Strax innan jul så började det ryka lite i hytten. Detta var när bilen hade stannat och jag fick höra av en verkstad att detta kan hända när bilen inte värms upp tillräckligt så att partikelfiltret blir rent. Detta problem återkom ett par gånger men sedan försvann det.
För ett par veckor sedan så började motorlampan lysa. Denna försvann kort därpå efter att jag kört ca 120 km motorväg. I samma veva så fick jag upp meddelandet att ”start/stopp service erfordras”.
Denna vecka så började det helt plötsligt lukta ruttna ägg i bilen. Jag läste att det kanske kan vara katalysatorn och har därför inte kört bilen sen dess.
I övrigt så har bilen klagat på att den behöver 0.5 liter olja. Eftersom dessa bilar endast mäter oljan digitalt så har jag inte hällt i jättemycket men fick höra att det är normalt att gamla bilar dricker en del olja och har därför börjat hälla i olja när den vill ha.
Vad tror ni? Finns det hopp om att lösa detta hyfsat billigt? Bytte nyligen generator så vet inte om jag bör göra mig av med bilen eller fortsätta underhålla den. Bilen har gått 34k mil och är en gammal taxibil.
MVH,
Rickars