Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 2015 XC70 med dieselvärmare och VOC.

Har sista tiden kommit ut till bilen en stund efter att den använts och märkt att dieselvärmaren går för fullt, den var avstängd när bilen lämnades. Det har hänt några gånger och igår gick den igång igen under körning en stund efter jag manuellt stängt den.

Är det någon som upplevt samma sista tiden? Jag är lite lur på om appen har någon bugg som gör att den skickar flera startkommando?
Om du har hjälpvärmare i läge Auto så kommer den att starta automatiskt då du startar bilen och det är tillräckligt kallt ute för att hjälpa motorn snabbt upp i rätt arbetstemperatur.
Den aktiveras också om temperaturen i motorn sjunker under satt gränsvärde vid ex stadskörning för att bibehålla motorns temperatur och därigenom kunna delge värme till kupén .
Tack för era svar, jag ska förtydliga hur vi brukar använda värmaren. Hjälpvärmarfunktionen är satt Av däremot startar vi alltid värmaren manuellt via appen före start, så den får gå 15-30min, sen efter motorstart stänger vi manuellt av värmaren med färddatorn (3 tryck på ändknappen på blinkersspaken, eftersom den kommer ihåg var man var sist i menyn) So far so good och har funkat bra sedan 2018.

Problemet nu är att efter en stund verkar "Direktstart" bli återaktiverad så en ny värmarcykel startar, oftast en stund efter vi lämnat och låst bilen. Tex igår upptäckte jag att den gick ca 30 minuter efter vi kommit hem, startade bilen avbröt värmning i menyn och nån minut senare aktiverade den Direktstart igen. Men sen gav den sig...

Appen är lite misstänkt, för jag tycker det varit en del felmeddelanden i den på sistånde när man startar värmaren, eller att den inte riktigt har bra täckning längre pga nät-nedsläckningen. Tänkte bara om nånannan märkt samma samband. :-)
Jag upptäckte precis häromdagen något liknande. Hade värmt bilen ca 20 minuter före avfärd via appen, startat bilen och stängt av värmaren via menyn i bilen, kört ca en timme och när jag då stannade så hörde jag värmaren gå igång. Displayen sa inte något om att värmaren var igång, det brukar stå Direktstart värmare aktiv eller något liknande, inga värmarval aktiverade öht, alltså inte hjälpvärmare eller någon timer, men värmaren var igång. Gick över till appen, som alltid visar den status värmaren hade sist jag var inne i appen och därför visade att direktstarten var på, och stängde av värmaren varpå värmaren slutade gå. Knepigt att appen och bilen inte snackar bättre med varandra.
Jag har nog också konstaterat att det är appen, enligt nedan bild så har den typ fastnat i ”igång” när den håller på såhär. Appen har liksom inte fått nån återkoppling från bilen att värmningen stoppats och står igång som här drygt 12 timmar senare, som inte går att få bort genom att starta om appen utan man får trycka ”Stoppa” för att den ska släppa liksom.
IMG_0036.png
IMG_0036.png (612.24 KiB) Visad 457 gånger
Tillsvidare så ska jag försöka komma ihåg att stänga värmningen via appen istället för de 3 trycken på blinkersspaken.

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]