Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
Nu är en XC70 uttagen. En vit D5 Summum med automat och Espresso brunt läder. Övrigt:
- Herrgårdsvagnspkt.
- Four-C
- Tidur tillsatsvärmaren
- high performance ljud
- RTI
- mittarmstöd m mugghållare
- bärkassehållare

Första intrycken är(efter 18 mil i Stockholm och Arlanda t.o.r):

- Snygg. Jag är nöjd med den vita färger och inredningen.
- Tillsatsvärmen med tidur har redan gjort nytta två gånger(hämtade den 17.00). Denna funktion tror jag är svår att klara sig utan om man väl provat.
- Four-C verkar klart bra. Nu har jag läst i tidningar att redan sport gör "vanliga" V70 på gränsen till för hård. När jag provade advanced var den inte alls för hård. Nu kommer jag ju från en BMW 330i med sportchassi så jag är ju van vid en viss fasthet/stötighet. Komfortläget var mjukare, såklart. Men här krävs mycket mer körning för att utröna om det är värt pengarna.
- Styrningen verkar klart bättre än gamla V70, dock inte BMW precision.
- Ljudnivån är bra men visst kombiljud finns.
- Motorn verkar också väldigt bra men självklart har jag knappt provat den ännu. Imponerad av ljudet inifrån.
- Växellådan har inga ryck eller konstigheter för sig. Den växlar dock ned långsammare än vad jag vill. Nu kan ju det bero på att jag inte stampar på gasen och då tänker den att den har viss tid på sig. Men det blir ett för långt mellanläge när den växlar ned. Men det viktiga är att jag inte märkt något av ryckigheten som kritiserats här.
- Navigationen verkar lite omständig och med kartbilder jag inte är van vid. Däremot är kontrollen bakom ratten fullständigt suverän. Trafikinformationen gjorde mig dock smått galen. Vet inte hur många förslag på ny väg jag fick till och från Arlanda.
- Till sist det jag inte gillar! Placeringen av p-bromsen. Fullständigt galen placering. Skall man ha elektronisk p-broms borde den sitta lättåtkomlig, typ vid växelspaken.
- och vart skall jag placera mobiltelefonen?
- dessutom är stolarna kanske något korta

Ja, detta är de första intrycken. Kanske ska jag säga att den dragit 0,75l dessa 18 mil. Det är väl inte så tokigt även om jag kört den som den oskuld den ännu är.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Grattis!! :)

Ang navigationen så rekommenderar jag att du tar in instruktionsboken och läser ordentligt. Det finns väldigt mycket grejer man kan göra med RTI:n. Stör du dig på att den berättar om vägarbetena så går det att stänga av den funktionen t.ex. Alltså att den inte varnar för vägarbeten, men om någon olycka inträffar så kommer det upp!

Vill gärna se lite bilder på kombinationen Vit/Espressobrun!! :D

Mobilen förresten; varför inte lägga den i facket bakom (eller framför/under) mittkonsollen?
av jbl
Grattis 8)
Användarvisningsbild
av Fraz
Lycka till med åket!..
av Primus
Vill gärna se lite bilder på kombinationen Vit/Espressobrun!!
Bild
Bild
Bild
Bild

Några hastigt tagna bilder på bilen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Snyggt! Jag är väldigt förtjust i nya vita bilar! Synd bara att den inte går att få i pärlemovit!
av Primus
[img]Snyggt!%20Jag%20är%20väldigt%20förtjust%20i%20nya%20vita%20bilar!%20Synd%20bara%20att%20den%20inte%20går%20att%20få%20i%20pärlemovit![/img]

Tack! Jag var lite fundersam då det inte fanns pärlemovit. Nu när jag har sett den i verkligheten några dagar kan jag berätta att det gör inget alls att den inte är pärlemovit. Jag är helnöjd!
av Primus
Jag är väldigt förtjust i nya vita bilar! Synd bara att den inte går att få i pärlemovit
Tack! Jag var lite fundersam då det inte fanns pärlemovit. Nu när jag har sett den i verkligheten några dagar kan jag berätta att det gör inget alls att den inte är pärlemovit. Jag är helnöjd!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Primus skrev:Tack! Jag var lite fundersam då det inte fanns pärlemovit. Nu när jag har sett den i verkligheten några dagar kan jag berätta att det gör inget alls att den inte är pärlemovit. Jag är helnöjd!
Om nån/några månader kommer du märka av att bilarna i närheten kör sakta! :wink:

Varför? Jo, då börjar nämligen V70II/XC70II-polisbilarna komma! :D Många av dom civila lär vara vita med tonade rutor! :)
Användarvisningsbild
av Fraz
Mycket snygg cross du har där.
Vi kollade också på vit då jag tycker det ser flådigt ut på något sätt.
Men här i GBG så är nästan alla taxi bilar vita, så det är lite halv tråkigt att gå och köpa en "taxi" bil.
Och om några år så tror folk att man har köpt en begagnad taxi som rullat 50 000mil...
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]