Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smsmarkusson
Hej o god jul på er !

Jag har ett marigt problem med min V 70 1,6 Drive -11

Den startar och går normalt i 2-3 min för att sedan dö, precis som den skulle bli utan ström, när den stannar kan man starta den direkt på knappen igen ibland,,,
Ibland reagerar inte startknappen alls, ibland känns det som ett glapp i den och man får trycka några gånger så vaknar den, har kunnat köra 30 min en gång o trodde att jag hade löst det, för att nästa gång jag skiftade däck upptäcka att den återigen börjar dör dö helt random.
Det jag hittills gjort är:
Började med att byta bränslefilter, ingen förändring.
Tändningsmodulen med startknappen o nyckeln sitter i lossat och mätt upp verkar fungera utan glapp, motorn startar o går även om denna komponent kopplas loss.
Bilen laddade över 15,3 volt så har bytt laddrelät ifall styrenheten skulle bli grinig av för hög laddström, ingen förändring efter det heller.
Har bytt styrenhet och klonat den nya från den gamla, fick då också bortprogrammerat bort Partikelfilter o Additiv i programvaran,,, men näe, inte det heller hjälpte.
Det känns spontant som att det är glapp i nånting som styr insprutningen o när den signalen,,,som jag tror försvinner,,,slår styrenheten ifrån spridarna,,,,men blir inte riktigt klok på det här,,,,,
Kommer inte längre och behöver lite hjälp,, någon som har några tips vad jag ska göra härnäst,,
Bifogar en filmsnutt i kommentar med hur det ser ut i displayen när den lägger av vid körning.

Hoppas någon känner igen symptomen glad fjärde advent önskas från Åkerö Norrtälje
Användarvisningsbild
av Erik Å
sicnarf skrev: mån 23 dec 2024, 20:02 .. Misstänker att någon elektronik komponent tagit skada
Volvo kräver av alla sina leverantörer att elektronik ska fungera normalt mellan 9-16V och dessutom överleva "jump start" dvs 24V under 2 minuter. Det förekommer tydligen att bärgare kopplar startkablar till bärgningsbilens 24V-batteri :-/
15.3V ska alltså inte kunna skada någon elektronik.
Glödlampor och batteri får förkortad livslängd om det är så jämt förstås..

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?