- tis 23 nov 2010, 17:04
Även om du tycker att din 2.5FT är trött innan 1700varv så betyder det inte att den har så lite effekt som RICA påstår. Tillochmed Volvos egen graf säger att motorn har 230nm vid 1000varv.
Under de varvtal som tillverkaren anger maxvrid vid, och under de varvtal som RICA själva uppger maxvrid vid, så är deras siffror helt åt skogen - åtminstone på alla bilar jag hittils jämfört med.
Emiljonsson7 skrev:Oavsett mätmetod handlar det i slutändan om hur bilen upplevs i verkligheten. Jag har förvisso inte kört 2.5FT men finner det väldigt osannolikt att den skulle vara speciellt mycket tröttare än en T5/Focus ST vid lågvarv. Jag har själv en S40N T5 och den ska enligt RICA ha 160nm vid 1500rpm... jag kan inte annat än skratta gott åt det faktum att deras graf är fullständigt åt fanders :-O)JE Jr skrev:När man kör fulllastkurvor på Volvo förutsätter jag att man "bromsar fast" motorn på ett visst varvtal och låter allt stabilisera sig, sen läser av momentet.Ja det låter som en trolig förklaring. För när jag accelererar från noll med gasen i botten känns det då inte som 225 Nm vid 1000 rpm. Givetvis svårt då detta är subjektivt. Men det kommer en REJÄL skjuts runt 1700. Den känns inte alls så linjär som volvos kurvor. Jag tror inte heller RICA har dålig mätutrustning så som sagt - tack för en rimlig förklaring till skillnaden :)
Antar att Rica kör något fullastsvep från låga varv till högre, och då blir det lägre moment pg.a. turboresponsen. Så det är svårt att jämföra.
Här finns en fullastkurva för 2.5FT från Volvo: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 10#p330195
Däremot så kör man ju "svep" i bilen så det är ju väldigt intressant hur mycket det "verkliga" momentet är, men det skiljer ju med svephastighet så det är ganska svårt det också, (dvs vilken växel man kör på)
Även om du tycker att din 2.5FT är trött innan 1700varv så betyder det inte att den har så lite effekt som RICA påstår. Tillochmed Volvos egen graf säger att motorn har 230nm vid 1000varv.
Under de varvtal som tillverkaren anger maxvrid vid, och under de varvtal som RICA själva uppger maxvrid vid, så är deras siffror helt åt skogen - åtminstone på alla bilar jag hittils jämfört med.