Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har i flera år haft en mindre oljeläcka på det vanliga stället där vevhusventilationen(?) återansluter till insugsröret, nära oljefiltret. Problemet finns beskrivet, och en möjlig lösning, här https://www.youtube.com/watch?v=kLhsfrZ6vKE.
Jag fick äntligen tummen ur och gjorde som killen i videon, men började nojja lite nu.
Hur smart är det egentligen att använda silikonpackning (biltemas röda) på tub vid insuget. Jag är rädd att små fragment kan lossna och åka in i turbon.
Det började ringa en orossignal i huvudet när jag kom att tänka på en moppe jag mekade med för många år sedan, där jag använt något liknande packningsklister mellan förgasaren och cylindervägg.. Hela skiten sögs då in i motorn och fick plockas isär. På en moppe går det ju an..
Om du tar sansat med packningsmassa och ser till att den hänger ihop skulle jag säga att risken är i princip obefintlig. Jag har kör med den är "fixen" i 5 år och 10.000mil, har bara positivt att säga.
Återöppnar denna igen, då jag nu ser att det fortfarande läcker på samma ställe. Har även lite oljeläckage på där slangen går ner i turbon bakom motorn. Kan det vara övertryck i insuget? Beror detta isåntfall på igensatt vevhusventilation?
Jag testade lossa på oljelocket medan motorn gick på tomgång. Lite rök kommer ut och möjligen aningen övertryck (testade lägga oljepåfyllningslocket upp och ner över påfyllningshållet, och det var inte så att det hoppade runt.. möjligen skakade lite).

Köp hem skivor o belägg då. Men ka[…]

Youtube-tråden

Nya praktiska tips för hemmamekaren :-D Vid[…]

Om du kör lite, säljer din bil, och bara[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det så men på någ[…]