Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hundrafel
Hej gottfolk, har ett allvarligt problem på min nyinköpta v70. Det är en 2011 1.6D. Fullstämplad service bok och går utmärkt maskinellt men påväg hem med bilen (köpt för 3 timmar sen) idag så dog den helt plötsligt när jag gasade fullt på låga varv. Specifikt i femmans växel runt 1000 rpm.

Åkte åt sidan och försökte starta, inget hände. Väntade 2 minuter och sen funkade den igen och gick att köra. Efter det undvek jag överdrivet låga varv och låg istället runt 1500 hela vägen. Gick bra men vid gaspådrag upp mot närmre 3000 varv fick jag felmeddelandet ”motorprestanda försämrad” och hade knappt någon kraft i bilen. I senare fall efter omstart dog den även helt vid dessa tillfällen. Vad fan kan problemet vara?

Högtryckspumpen är nybytt då den tidigare hade bränsleproblem som denna motor är känd för.

Hemresan med nya bilen resulterade med nästan 10 omstarter.

Den går helt utmärkt fram tills den inte gör det så min fråga är ju om det kan vara nån sensor? Dpf? Egr?

All hjälp uppskattas
//Colin

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]