Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1593082
Hej!

Min resa började med att motorservicemeddelandet dök upp i displayen och efter en hel del sökande har jag provat att byta T-Map sensorn (31303974) nere under luftburken. Jag har även röktestat/tryckt insugsdelen och har inga numera läckor. (Hade först en liten läcka vid vevhusventitaltionen som jag åtgärdat med slangklämma och packningsklet).

Här kommer en historik.

Innan bytet av sensor hade jag följande koder:

P0236(00) [0x023600]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - range/performance problem
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P0299(00) [0x029900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) - low boost
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P046C(85) [0x046C85]
Exhaust gas recirculation (EGR) valve position sensor A - range/performance problem
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear

**************
En senare läsning gav nya felkoder.
Tror att jag bytte sensor här, testkörde och läste av koderna utan att rensa dom först.

OBD-IIOBD-II
DTCs: 6
----------------------------
P0236(00) [0x023600]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - range/performance problem
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P0299(00) [0x029900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) - low boost
Status: Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0191(17) [0x019117] Archive (inactive)
Fuel rail pressure (FRP) sensor - range/performance problem
Status: Confirmed
----------------------------
P0049(00) [0x004900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) turbine - over-speed
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0234(00) [0x023400]
Turbocharger (TC), engine boost condition - limit exceeded
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P046C(85) [0x046C85] Archive (inactive)
Exhaust gas recirculation (EGR) valve position sensor A - range/performance problem
Status: Test failed since last DTC clear
============================

***************
Rensade koderna och fick följande koder efter provkörning:

============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 2
----------------------------
P0236(00) [0x023600]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - range/performance problem
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0238(00) [0x023800]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - high input
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
============================

*************
Efter ytterligare en provkörning fick jag upp följande:

----------------------------
P0049(00) [0x004900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) turbine - over-speed
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P0236(00) [0x023600]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - range/performance problem
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0234(00) [0x023400]
Turbocharger (TC), engine boost condition - limit exceeded
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
----------------------------
P0238(00) [0x023800] Archive (inactive)
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - high input
Status: Test failed since last DTC clear
============================

************
Kontaktar nu leverantören av sensorn som inte kunde utesluta att det var fel på sensorn de levererat och skickade därför en ny. Efter byte till den nya ersättningssensorn får jag följande, så exakt samma som med sensorn som blev utbytt:

============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 4
----------------------------
P0236(00) [0x023600]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - range/performance problem
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0234(00) [0x023400]
Turbocharger (TC), engine boost condition - limit exceeded
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Confirmed, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0049(00) [0x004900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) turbine - over-speed
Status: Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0238(00) [0x023800]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - high input
Status: Pending, Test failed since last DTC clear
============================

****************
Provar nu att sätta tillbaka orginalsensorn, men efter ett tag kommer ursprungsmeddelandet tillbaka ang. motorservice och jag läser ut följande felkoder:

============================
OBD-IIOBD-II
DTCs: 2
----------------------------
P0236(00) [0x023600]
Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - range/performance problem
Status: Test failed, Test failed (current drive cycle), Pending, Test failed since last DTC clear
----------------------------
P0299(00) [0x029900]
Turbocharger (TC)/supercharger (SC) - low boost
Status: Pending, Test failed since last DTC clear, Test not completed during this operation cycle
============================

**************
Jag undrar förstås vad sjutton som kan vara fel.. EGR koderna verkar ju inte dyka upp igen och trycktestet på insugssidan visar inget läckage.

Det finns ju ytterligare en sensor uppe på motorn med nummer (0 261 230 219) som jag funderar på att byta, men känner att med den kunskapsbegränsning jag har så är det läge att kolla av här först. Har tyvärr inte tillgång till Vida utan kör med en blåtandsmodul och car scanner appen.

Kanske är det någon i Karlstad som har tillgång till Vida? :-)

Tack på förhand!
#1593965
Ironiskt nog har jag en D2 v50 med p0236 och p0238. Och något som verkar helt orelaterat dök upp precis samtidigt, antisladd service erfordras. Har provat att ta loss EGR och rengjort, utan resultat.
Sökte lite på engelska och fick upp det som kallades "brake booster pressure sensor". Tänkte att det kanske har med båda att göra... Ska kolla mer på det i veckan.
Men jag följer gärna tråden, dels för att få veta om du får någon ordning på koderna, dels för om du hittar någon med vida då jag också bor nära Karlstad :-)
#1593988
Har du kollat kablaget under batterihyllan? Jag fick en bunt till synes helt orelaterade felmeddelanden när en vass kant hade gnagat på kablarna under hyllan så det blev kortslutning lite varstans.
Sen finns det även en tryckgivare upp på motorn, ja, utöver TMAP som sitter långt ner bakom laddluftkylaren.
Om du har en tillräckligt stor läcka på laddluftslang/rör/slang mellan turbo och laddluftkylare får du också felkoder om allehanda givare, fast det är inte givarna det är fel på utan luft som försvinner. Det har jag också varit med om.
#1596356
Tack till er båda för er input! @Beastn, @apersson850,

Här har jag gått och väntat på att få mitt konto godkänt på jagrullar och även väntat mig att jag skulle få mail när det gått igenom.. Något mail kom inte så jag trodde helt enkelt att mitt konto glömts bort. Det visar ju sig dock att kontot blivit aktiverat nu när jag fick för mig att testa. :-)

Nåväl..

Fick en ny sensor men felkoderna är exakt desamma så den nya sensorn var det inget fel på. Sensorn uppe på motorn har jag också tänkt på att byta, men inte gjort ännu.

Jag har landat i att eftersom motorfellampan i instrumentpanelen inte längre lyser sedan bytet, så kommer jag nog tillsvidare fortsätta som den är. Det är ju bara när jag läser ur felkoderna som de syns. Vet inte om det märks särskilt mycket (om något alls) på bilen i dagsläget. Med den gamla (den första) sensorn tändes lampan och bilen gick ner i begränsat läge. Det har inte hänt efter byte av TMAP sensor.

Jag har provtryckt bilen med röktestare som jag införskaffade och det fanns bara en liten läcka vid vevhusventilationen som nu är tätad, men tätningen gav ingen skillnad gällande felkoder. Tankarna har snurrat om man kanske kan provtrycka på fel sätt (kanske ska man ha tändningen igång exempelvis (det kanske finns något spjäll eller liknande som öppnar/stänger?) och att jag helt enkelt inte upptäckt läckan..

Någon med VIDA i närheten av Karlstad har jag inte funnit.

Så, jag har tyvärr inte lyckats bli av med alla felkoder. Närmast hade väl ett byte av MAP-senorn (uppe på motorn) varit för att testa om det blir skillnad, men motivationen finns inte riktigt där nu. Tack för tipset ang. kablaget under batterihyllan! Ska kolla!

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar du[…]

Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]