Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Angelo007
Hej,
Köpte s80 2014 D3 för snart 2 mån sen och har lite problem med VOC ”Volvo On Call” och batteri. VOC funkade bra från början men lilla batteriet som sitter i handsfacket som går till VOC gav upp och har bytt den. Eftersom jag inte kunde få tid på verkstad på 1 månad allt var fullbokat, så nu står det i appen att bilen är i Offline läge. Offline läge kom upp när batteriet började göra sista andetag. Bild

Det kom upp meddelande i displayen också om låg batterispänning Strömsparläge. Jag bytte huvudbatteri alltså den stora och meddelandet kommer upp fortfarande.

1. Så min fråga gällande VOC. Vet någon vad skall man göra för att få igång appen att fungera normalt?
2. Batteri- antar att jag måste byta även den lilla batteriet ”stödbatteri” för att det ska försvinna.
3. Kan det vara så att batterier påverkar VOC och efter jag bytt de så kan det börja fungera igen som vanligt?

Har ringt VOC support och de gav några förslag men inget fungerade. Ringde Volvos verkstad och de sa att de inte kan hjälpa till så mycket utan måste ta in bilen på felsökning, men jag vill helst slippa köra in bilen då felsökning kostar 2000kr + det som skall bytas och bilen är ändå 10 år gammal så känner inte för att göra detta ifall jag kan fixa det själv.

Tacksam för hjälp!! 😊
Jag antar att du måste meddela CEM att VOC batteriet bytts för att det ska fungera korrekt, inte säker men. Sedan har de ju redan släck ner gamla 2G/3G mobilnätet på sina ställen och då får du inte kontakt via VOC.

När du byter startbatteriet måste du resetta BMS samt batteriräknaren så CEM vet att det är bytt. Görs med OBD2 instrument eller enl. nedan instruktion. Då ställs parametrar om enl. nytt batteri såsom laddning och BMS räkar om laddstatusen på batteriet och meddelandet försvinner. Har du ens stödbatteri på din bil, det har väl endast senare modeller med Start/stopp-funktionen.

En anledning till att själv ha t.ex VIDA eller OBD2 instrument är för att man ska kunna läsa ut felkoder m.m. utan att hela tiden åka till verkstad, en bra investering som man snabbt tjänar igen.
dannesk skrev:Har du ens stödbatteri på din bil, det har väl endast senare modeller med Start/stopp-funktionen.
Start/stopp infördes på årsmodell 2012, fast enbart för manuellt växlade bilar. 2013 kom det även på bilar med automatlåda.
Läckage kylarvätska

Hej! Jag märkte idag att kylarvätskan ha[…]

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]