Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jopeidi
Någon som tagit
sig en närmare titt på den rost som verkar kunna bita sig fast i koppen vid dörrhandtagen? Gissning på anledning?
Oftast förardörren som givetvis används mest.
Nötning, eller dålig tätning med tiden?
Nån chans att förebygga...
/Jopeidi
Senast redigerad av 1 Jopeidi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Om du frågar om någon sett detta är svaret ja. På den XC70 vi har kvar har lacken spruckit och så har det börjat rosta. Den jag sålde var inte drabbad av det.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag håller väl tyst, ingen gillar mina lagningsförslag :-D
av dannesk
Jopeidi skrev:Någon som tagit
sig en närmare titt på den rost som verkar kunna bita sig fast i koppen vid dörrhandtagen? Gissning på anledning?
Oftast förardörren som givetvis används mest.
Nötning, eller dålig tätning med tiden?
Nån chans att förebygga...
/Jopeidi
Ja, detta är ett välkänt problem på denna modell av handtag som funnits sedan my08 på V/XC70 samt XC60. Det orsakas av nötning mellan handtagen och plåten, beroende på geometrin på det gjutna plasthandtagen samt injusteringen så nöter det olika på plåten. Vissa har lackskador och rost efter bara 2-3år och vissa har endast nötskador i lacken efter typ 5-7år, vanligast på förardörren som används mest.

Jag folierade min XC60 my17 rätt omgående efter jag köpte den och trots att den var 1år gammal och gått 600mil så var det omfattande nötskador i lacken men inte genom täcklacken till grunden. Skapade mallar utifrån gummipackningen på handtaget och skar ut i transparant 3M stenskottsfolie, mallade med tejp exakt var de skulle monteras och än idag 7år senare så är folien intakt och inget vidare slitage på lacken.

Min tidigare V70 hade också nötskador efter typ 3 år men den kompletterade jag med 2k-täcklack i nötskadorna så den hade inte någon direkt stort slitage när jag sålde den 6år gammal.
Bilagor
Foliering XC60.jpg
Foliering XC60.jpg (701.66 KiB) Visad 3589 gånger
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Påverkar det om man är en burdus typ som rycker och sliter i handtaget våldsamt när man öppnar och stänger, eller om man är försiktigt och tar det fint?

En teori till som jag har funderat på ä[…]

Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

halva.jpg Nu har jag ju förutsatt att det […]