Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
johnnype skrev: fre 01 nov 2024, 19:50 Tricket med P3 bilarna är att alltid ha ett lätt oljeläckage från oljefilterhuset, då skyddas underredet från rost..
Säkert bra men det kommer de inte att gilla på bilprovningen.. oljeläckage är numera aja baja och anmärkning :oops:
Fick förklara varenda ställe jag sprayat rostskydd på när jag var hos Dekra i höstas. Man får nog torka rent under bilen innan man åker dit :-)
av Wallner77
S80_140HK skrev:Vad gäller rost så tycker jag att karossen i sig (det man ser) klarar sig bra, FÖRUTOM kanten ovanför vindrutan. Gäller att ha koll på den och åtgärda stenskott, helst montera en skyddande list där.
Bra tips det där med rosten ovanför vindrutan, sånt ska jag ha koll på. Undertill är det förhoppningsvis bara att det ser rostigt ut......
Användarvisningsbild
av Erik Å
Wallner77 skrev: fre 01 nov 2024, 20:11 Undertill är det förhoppningsvis bara att det ser rostigt ut......
Enkelt, du får vänta ett par år och se om det faktiskt blir hål. Då vet du om det var gravrost eller bara såg så ut.. :-D
av Wallner77
Erik Å skrev: fre 01 nov 2024, 20:27
Wallner77 skrev: fre 01 nov 2024, 20:11 Undertill är det förhoppningsvis bara att det ser rostigt ut......
Enkelt, du får vänta ett par år och se om det faktiskt blir hål. Då vet du om det var gravrost eller bara såg så ut.. :-D
:-)
Vad är din lösning på problemet?
Har varit välsignad med bilar från 00-talet som mer eller mindre varit rostfria undertill.......väldigt otippat, men ibland så.....
Användarvisningsbild
av Erik Å
Wallner77 skrev: fre 01 nov 2024, 20:43 Vad är din lösning på problemet?
Har varit välsignad med bilar från 00-talet som mer eller mindre varit rostfria undertill.......väldigt otippat, men ibland så.....
Det finns bara två sätt som jag ser det: antingen håller man allt som ser rostigt ut inoljat eller infettat. Absorberar tyvärr damm och smuts.
Eller så slipar/stålborstar eller ännu hellre sandblästrar man bort rosten, grundar med epoxy och lägger på underredsmassa. Kladdigt jobb! :oops:
Vad man än gör så behöver man inspektera undersidan minst en gång per år. Gärna två.

Okej man kan ju flytta till Marocko eller Arizona också :-D
Om man inte vill flytta så bromsar varmgarage med avfuktare och fläktar klart ner all rostaktivitet. Inte till noll dock.
Köpte jag en ny bil utan underredsmassa så skulle jag ta mödan med att lägga på underredsmassa eller vax.. Hatar rost.
Inte ens varmförzinkat (samma med gulkromatering och faktiskt också pulverlack) pallar med vägsaltet mer än ett par vintrar. Så det behövs ett yttre skyddsskikt utanpå zinkskiktet, då håller det länge.
av Wallner77
JcN skrev: lör 02 nov 2024, 10:11 Fluid film på sprayburk använder jag för att stoppa den korrosion som startat.
Kollade upp fluid film, verkar vara bra grejer. Tack för tips!
av Leopold
Det Mackan beskriver i sin felsökning ser verkligen inte bra ut, som han säger en tickande bomb. Nästan konstigt att hans frugas kärra orkade gå alls med alla dessa grava fel på kabelstammen. Frågan är om detta är knutet till specifika årsmodeller eller om det är en generell svaghet i hela modellserien. Tydligen har man använt någon slags flexslang som hade egenheten att skava av isoleringen på alla de kablar som skulle skyddas från just skav.
__
PS. Här är videon:

___
Kan tillägga att jag inte sett något av detta på vår snarlika S80 -07 med beskedliga 22 tusen mil på mätaren.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]