Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett "litet" problem. Jag kom körande med min V70 nerför en backe när jag körde över ett gupp, och plötsligt slutade bilen att svara på gasen. När jag tryckte på gaspedalen varvade motorn maximalt, men jag fick inget riktigt gaspådrag. Jag kunde dock köra hem.

Min pappa körde bilen till min svåger (den före detta ägaren) som berättade att det här hade hänt för ett år sedan. Han stängde av bilen och väntade några minuter, och då fungerade den igen. Han tog också felkoder, men ingenting visade fel, och nu går bilen som tidigare. Perfekt!

Men jag är orolig att detta ska hända igen och vill naturligtvis försöka hitta felet och åtgärda det. Har någon här någon tanke på vad det kan bero på? Jag vill gärna lösa det själv innan jag går till Plan B och låter en Volvo-verkstad scanna bilen på gamla felkoder. All hjälp uppskattas!

Volvo V70 2008 Diesel + automat.

Mvh Jonas H
av Leopold
Tror jag förstår felbeskrivningen, misstänker att du menar att motorvarvet ökar/rusar utan att farten ökar. Hade detta problem med min S80 -07 T5, med AWTF-80 SC automatlåda. Felet avhjälptes genom att byta batteriet som var svagt, se hela felbeskrivningen och diagnos i denna tråd: viewtopic.php?f=56&t=144735
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]