Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MoonStone
Hej!

Hade problem med den gamla startmotorn. Ibland kan den bara snurra utan att dra runt motorn, funkar alltid andra försöket dock. Inget rasselljud, men den verkar inte orka hela vägen fram till kuggkransen så den låter som en borrmaskin i stället.

Idag bytte jag till en Magneti Marelli. Den har samma antal kugg (9) och mått där det spelar roll. Solenoiden satt däremot vinklad längre neråt så jag fick sträcka kablarna lite mer och den hade en stiftanslutning till signalkabeln i stället för mutter. Den här startmotorn får inte tag på kuggkransen alls utan beter sig varje försök som den gamla när den ibland gör så.

Tog ur den nya igen och testade solenoiden. Den funkar fint och flyttar kuggen hela vägen. Tänkte om jag satt startmotorn snett eller nåt så satte i den igen med samma fel.

Jag mätte mig fram till att den gamla startmotorn når ungefär 2 mm längre fram än den nya och ser på dess kugg att den har 10 mm kontakt med kuggkransen. Då borde den nya räcka fram till 8 mm kontakt vilket borde räcka. Och touchar den kuggen bara borde det väl rassla en hel del.

Är det ändå en defekt startmotor jag fått tag på eller bara allmänt dåligt märke? Provar sätta tillbaka den gamla igen i morgon. Några idéer vad problemet kan vara? Bil enligt sign
av MoonStone
Ja kuggkransen ser bra ut tycker jag. Gamla startmotorns kuggar hade nog ganska normalt slitage, blanka och påväg att bli lite vassa.
av MoonStone
Upptäckte att det skiljde 2 mm mätt mellan styrpinnen som man hänger startmotorn på och drevet mellan den nya och den gamla. Såg på svänghjulet en blank fläck där den nya motorn stått och snurrat. Får försöka reklamera den. Om det är nio kuggar ska det väl passa? Annars finns det ju flera kuggantal att välja på.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]