Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Luckan åker inte ner om jag öppnar manuellt. Om det är gasfjädern så borde väl luckan åka ner även här?

Tycker även det är ett motorljud när luckan åker ner några dm men inte lika ”starkt” som vid öppning.
Fjädrarna fungerar även som dämpare. Det gör att när motorn slutar dra spjärnar fjädern/dämparen fortfarande mot rörelsen, för den har inte riktigt gått i mål, så att säga.
Öppnar man manuellt håller man ofta kvar öppningskraften lite längre efter det att luckan nått toppläget så fjädern/dämparen hinner ikapp.

Men det kan förstås vara något annat också.
Bra förklaring apersson850

Sökte på nätet mha regnr och det finns flera olika tillverkare och priser.

Hur hittar jag rätt OEM-nr utan att plocka loss dem? Ringa Bilia? Trist att stå med fel del efter monterat isär allt
Tood skrev: tor 31 okt 2024, 12:21 Bra förklaring apersson850

Sökte på nätet mha regnr och det finns flera olika tillverkare och priser.

Hur hittar jag rätt OEM-nr utan att plocka loss dem? Ringa Bilia? Trist att stå med fel del efter monterat isär allt
någon skrev tidigare vilka art. nummer samt märke:
Gabriel skrev:Jag bytte gasfjädrarna på min XC70 -16 för ett år sedan och det var en djungel av olika konfigurationer på olika årsmodeller.
Till min (med elektrisk öppning) passade följande delar: Lesjöfors 14392 och Stabilus 437135, en av vardera.
här har du Gabriels post/inlägg angående gasdämparna: viewtopic.php?f=56&t=178379&p=1564751#p1564751
skall vara samma, hade vi pratat om årsmodell 2008-2013 så är det helt andra. då är det två st 437135 men på 14-16 skall det vara det som är i inlägget. OEM eller ej. Volvo tar jobbet för minst ~3000+kr när du kan knappt behöver betala hälften
https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... -lesjofors + https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... 5-stabilus
I den 2012:a som jag hade var det inte två likadana utan fjädrarna var olika på höger och vänster sida. Volvo bytte princip för hur luckan lyfter från elhydraulisk till direkt eldrift och då ändrades det också.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]