Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har lurkat och läst mycket här sista åren, men nu är det dags för mitt premiärinlägg :-)

Har ett kllurigt fall med ett ganska mjukt rytmiskt ljud från höger framhjul på min v70 -12 som jag inte riktigt blir klok på. Funderar i första hand kring hjullager, men kul att höra vad ni tänker.

För några månader sedan anmärkning på besiktningen att bromsklossarna låg an mot bromsskivan hö framhjul. Tog tyvärr ett par veckor innan jag fick tid till verkstad.
Väl på verkstaden byttes bromsoket och bromsklossarna. Ingen anmärkning om sned bromsskiva.

Några veckor efter bytet rattfrossa vid inbrosning som succesivt blivit värre och värre. Nu under sista månaden också börjat komma ett vinande ljud från hö framhjul som uppstår från ca 60 km/h och uppåt. Det blir både ljusare och mer högljutt ju snabbare man kör. Försvinner inte av att man trycker på bromsen och blir ingen skillnad vid svängning åt höger eller vänster.

Har nu bytt bromskivorna på framhjulen som har åtgärdat rattfrossan helt. Däremot fortsatt detta vinande ljud, där jag också provat att slänga på ett annat par hjul utan någon förbättring. Ter sig alltså inte som felbalanserade hjul. Noterade däremot ojämt slitage på höger framdäck jag haft nu sista tiden där insidan är mycket mer slitet än utsidan och mitten.
Har hissat upp bilen, känner inget glapp alls då jag ruckar på hjulet. Möjligtvis något ökad friktion höger sida jämfört med vänster när jag roterar hjulet.

Vettefan om den sneda bromsskivan skadat hjullagret och orsakat snedförslitningen? Förstår att det vanliga vid hjullager skada dock är att ljudet ändras vid svängning och att det är lite glapp när man ruckar på hjulet.
Nuvarande plan är att byta hjullagret (grannen har en hydraulpress!) och lämna in bilen för hjulinställning. Jättetacksam för tankar och idéer så jag inte gör detta i onödan när det kan vara något annat som strular

Har laddat upp ett klipp här nedan är ljudet tyvärr dock hörs mycket diskret. Låter som sagt ganska mjukt, typ "wahwahwahwah"
https://youtu.be/mV4hwHFMQiM?si=PLG4L5wLf2Y48uCg
Är det hjullager brukar malande ljudet öka då man svänger åt ena hållet och minska då man svänger åt andra hållet.

Du kan också hissa upp bilen så hjulen snurrar fritt, sätt spetsen på en lång skruvmejsel mot fjäderbenet, tryck örat mot andra änden och snurra på hjulet. Hörs tydligt om det är ett hjullager och vilket det är.
berrabus skrev: fre 04 okt 2024, 21:48 Är det hjullager brukar malande ljudet öka då man svänger åt ena hållet och minska då man svänger åt andra hållet.

Du kan också hissa upp bilen så hjulen snurrar fritt, sätt spetsen på en lång skruvmejsel mot fjäderbenet, tryck örat mot andra änden och snurra på hjulet. Hörs tydligt om det är ett hjullager och vilket det är.
Precis, får inte helt ihop symtomen med hjullagren, för här blir det ju ingen skillnad vid svängning. Bra tips med skruvmejseln, ska kolla det sen!
Känn med handen på däcket, det händer att däck (har bara sett det på vinterdäck iofs) får någon slags "vågig" yta; varannan gummiklack är nedsliten, varannan betydligt högre. Ger obehagligt morrande ljud. Kan ju vara läge att skifta fram/bakhjul på prov.
Stenar som fastnat i däckmönstret kan också ge oregelbundna (o-)ljud

Kolla att damaskerna på inre och yttre drivaxelknut är hela, åker man med en trasig damask så kan knutar ta slut på några veckor.
Höger drivaxel har ju ett stödlager gömt precis innanför innerknuten. Kan vara värt att kolla.
Tack för ännu fler tips, det med ojämna hjul känns som det skulle stämma väl överens med ljudiblden. Tyvärr kändes och såg hjulen helt jämna nu när jag kollade, inte heller någon skillnad när jag switchade hjul.

Däremot tycker jag nu att det låter lite lätt skrapande precis vid höger hjullager nu när jag hissade upp och roterade hjulet. Tydlig skillnad mot vänster, och klart trögare att snurra höger hjul även när man tagit bort bromsarna. Komer därför börja med att byta hjullager och se om det funkar. Inte jättedyrt att göra själv ändå.

Damaskerna såg fina ut. Lyckades tyvärr inte hitta stödlagret, men ska ha det i åtanke om det inte blir bättre av bytet av hjullager. Verkar tyvärr vara en riktig pain att byta stödlagret , så hoppas på hjullagret :angelo: Återkommer när det är fixat!

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]