- fre 11 okt 2024, 17:59
#1591683
Hej!
I lördags när vi var på väg till bekanta så kände vi efter ett tag att det luktade bränt men det var oklart om det kom ifrån vår bil eller någon annans.
Efter ett tag började ratten vibrera, först mindre sen mer, vid gassläpp vibrera den mer. Då stannade vi bilen. Lyfte på motorhuven och den lät inte som den brukar, mer klickande ljud. Luktade på motoroljan och den luktade lite bränt. Ingen motorlampa lyste. I övrigt gick motorn fint på varvtalet och vad jag kunde höra på alla 4 cylindrar. Men, jag är inte motorkunnig.
Tidigare har bilen betett sig lite konstigt vid kraftigt gaspådrag genom att den tappar kraft någon sekund för att sedan dra på igen. Detta har hänt någon enstaka gång i övrigt har den rullat på.
V70 2012 T4, gått ca 11500 mil.
Bilen blev då bärgad till Volvo verkstad och har nu varit där i en vecka. Man konstaterade felkod på insprutningsventil nr2 och den blev bytt tillsammans med bränslerör. Felkod ECM-P02A192-Cylinder 2 Man testade alla ventilerna och denna missade varannan signal/i sprut tyckte jag teknikern sa.
Man konstaterade också varmgång på ena bromsskivan fram och ett hjul som knappt gick att snurra på för hand. Blev nytt ok och skivor/klotsar.
De provkörde bilen och allt var fint, förutom sparkontot dvs. Ingen motorförsäkring längre.
Tidigare har man bytt, på försäkring, tryckgivare och tryckledningar efter motorlampa tändes.
När jag körde hem så tänkte jag testa att gasa på och mitt i gaspådraget så uppträdde samma fel igen att bilen tappar kraft någon sekund för att sen fortsätta accelerera. Annars går den fint.
Så, nu står vi här med bytt injektor men bilen beter sig inte normalt vid kraftigt gaspådrag.
Bytte jag injektor i onödan undrar man nu? Kan det vara något annat?
Ni som har lite mer kunskap än jag vad tror ni gör att bilen beter sig så vid gaspådrag?
Vi trivs jättemycket med bilen, den har inte gått så långt så vi tänkte behålla den ett tag till men nu vet man inte om man vågar.
Lägger till en länk till Youtube där jag spelat in start och gång med lite gaspådrag samt avstängning. Låter allt som det skall?
Tacksam för hjälp!
https://youtu.be/Y8EywWL3ntc?si=bnzTCFp1RFe0kn2t
I lördags när vi var på väg till bekanta så kände vi efter ett tag att det luktade bränt men det var oklart om det kom ifrån vår bil eller någon annans.
Efter ett tag började ratten vibrera, först mindre sen mer, vid gassläpp vibrera den mer. Då stannade vi bilen. Lyfte på motorhuven och den lät inte som den brukar, mer klickande ljud. Luktade på motoroljan och den luktade lite bränt. Ingen motorlampa lyste. I övrigt gick motorn fint på varvtalet och vad jag kunde höra på alla 4 cylindrar. Men, jag är inte motorkunnig.
Tidigare har bilen betett sig lite konstigt vid kraftigt gaspådrag genom att den tappar kraft någon sekund för att sedan dra på igen. Detta har hänt någon enstaka gång i övrigt har den rullat på.
V70 2012 T4, gått ca 11500 mil.
Bilen blev då bärgad till Volvo verkstad och har nu varit där i en vecka. Man konstaterade felkod på insprutningsventil nr2 och den blev bytt tillsammans med bränslerör. Felkod ECM-P02A192-Cylinder 2 Man testade alla ventilerna och denna missade varannan signal/i sprut tyckte jag teknikern sa.
Man konstaterade också varmgång på ena bromsskivan fram och ett hjul som knappt gick att snurra på för hand. Blev nytt ok och skivor/klotsar.
De provkörde bilen och allt var fint, förutom sparkontot dvs. Ingen motorförsäkring längre.
Tidigare har man bytt, på försäkring, tryckgivare och tryckledningar efter motorlampa tändes.
När jag körde hem så tänkte jag testa att gasa på och mitt i gaspådraget så uppträdde samma fel igen att bilen tappar kraft någon sekund för att sen fortsätta accelerera. Annars går den fint.
Så, nu står vi här med bytt injektor men bilen beter sig inte normalt vid kraftigt gaspådrag.
Bytte jag injektor i onödan undrar man nu? Kan det vara något annat?
Ni som har lite mer kunskap än jag vad tror ni gör att bilen beter sig så vid gaspådrag?
Vi trivs jättemycket med bilen, den har inte gått så långt så vi tänkte behålla den ett tag till men nu vet man inte om man vågar.
Lägger till en länk till Youtube där jag spelat in start och gång med lite gaspådrag samt avstängning. Låter allt som det skall?
Tacksam för hjälp!
https://youtu.be/Y8EywWL3ntc?si=bnzTCFp1RFe0kn2t