Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag försöker hitta ett bra exemplar av V70 Flexifuel 2.0. Har läst många inlägg om huruvida man borde köpa 2.5 istället men det är inte det detta inlägg handlar om. Detta gäller kopplingen. Jag har lärt mig att kolla status på kopplingar genom att köra upp i 70 km/h, ligga på 4:an, koppla ur sen varva motorn och släppa kopplingen snabbt. Då ska växeln haka i med ett ryck och det betyder att den är ok. Nu har jag prövat detta på en del exemplar men då uteblir rycket och istället går varvtalet ned i en mjuk rörelse. Detta ska du enligt vad jag lärt mig vara dåligt. MEN när jag argumenterade för saken med en bilhandlare sa han att jag hade helt fel, att detta funkar på äldre modeller men inte på nyare typ från 2008 och framåt. Vad säger ni om detta? Mycket tacksam för svar!
Handlaren har inte fel, men det blir lite väl generellt uttalande. I moderna bilar så har man dels dubbelmasse-svänghjul och det förekommer även något som kallas CDV (ClutchDelayValve). Det är egentligen en strypning i ledningen till slavcylindern som gör att hur fort man än släpper pedalen som så kan inte slavcylindern släppa trycket hur fort som helst vilket gör att tryckplattan griper in mjukare.

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW,[…]