Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en V70 2011 2,5FT med felkod ”ECM-P218722 System mager blandning tomgång - bank 1 - Generellt signalfel - För hög signal”.
Vida hävdade att jag har E85 i tanken men kör bara på 95.
Försökte hitta luftläckage, hittade igår att locket snett ovanför oljefiltret pyser. Ska den göra det? Hittade för övrigt inget som pyser/läcker. Menar nu locket som är på oljefilterhuset, inte oljefilterlocket. Bifogar bild från internet på filterhus.
IMG_4261.jpeg
IMG_4261.jpeg (298.66 KiB) Visad 2560 gånger
Senast redigerad av 1 Mickehl1985, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av HCP
Sitter ett membran därunder, sprätt upp locket med en skruvmejsel och kika status på membranet. Ta ett foto hur det ser ut och köp rätt på t.ex. KL Racing.
När det sitter snett suger den luft och du får kass blandning, så kolla membranet när du ändå är där och pillar.

Du kan också ta numret som syns i bild, fast kolla på ditt hus vilket nummer det är och via det beställa rätt membran innan du öppnar, så slipper du göra det flera gånger.
av Mickehl1985
Tack för svar! Då ska den inte pysa om jag tolkar dig rätt? Sätter handen på och då försvinner pyser. Hittade på KL så ska bara mäta locket ikväll 😊
Kan jag återanvända locket eller det är kört när jag tar loss det?
Användarvisningsbild
av HCP
Mickehl1985 skrev: mån 16 sep 2024, 10:32 Tack för svar! Då ska den inte pysa om jag tolkar dig rätt? Sätter handen på och då försvinner pyser. Hittade på KL så ska bara mäta locket ikväll 😊
Kan jag återanvända locket eller det är kört när jag tar loss det?
Du kan uppfatta det som pys, min sög luft. Jag tog en sån blomspruta o duschade lite vatten ovanpå och hörde tydliga slurp.
Det kan ju vara att när membranet är trasigt så kan det bli en blås-effekt istället också då membran + fjäder reagerar på tryck från insidan.
Sug eller blås spelar ingen roll, locket måste va tight och membranet helt :-D

Har bara gjort det på V50, där fanns en liten skåra i locket där jag satte en rak mejsel och bände uppåt. Jag la en lite tjockare trasa på locket till filtret o använde som mothåll för mejseln, så det blev en hävstång.

Locket gick att återanvända. Akta fjädern bara, den vill gärna pjånga iväg precis så pass långt att man inte hittar den snabbt :-D
Är du försiktig så går det nog här också, filterhusen ser likadant ut som på V50 i stort sett.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Exakt vad står det i vida gällande E85? Ser man en procentsats eller?

Tänker att eftersom 95 innehåller etanol (upp till 10% är det nu för tiden va!?) så är det ju inte fel i sak om den påstår att det är E85 i tanken.
Användarvisningsbild
av HCP
Ja där var de lite smått läckage :-D
Roligt när de är de små enkla felen som löser massa huvudvärk

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]