Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Jo det är som många påpekat ett jordfel och Höger och vänster... Läst om problemet i andra trådar och H och V verkar vålla en det huvudbry.
Läste att minus satt på VÄNSTER sida = Icke!!! Det ÄR Höger sida då man alltid benämner h o v utifrån att man sitter bakom ratten = lite som en båt.

Vänster sida blev kortis men det funkade då jorden "Vandrade över" till "rätt" sida...

Hade en dubbel hundbur i bilen och nedfällt lastgaller så det var en grannlaga uppgift att åla sig in via utrymningsluckan och trockla in de mindre smidiga nävarna via en springa mennan hundbur och grinden. var på väg att ta vinkelslipen o massakera buren.

Fixat enligt AP:s grundliga beskrivning.
Well så till nästa projekt förardörren går ej att öppna inifrån handtaget/dörröppnaren saknar motstånd...
Det är en XC70 5D MY15
Användarvisningsbild
av PalleH
Jag har idag skarvat min jordkabel i kabeldosan i taket,vad tar Volvo för att åtgärda detta? Så man vet vad man sparat in.😊

Jag gick efter denna
Användarvisningsbild
av apersson850
I samband med att vår andra XC70, den från 2016, nu också fått problem med jordningen till bakluckan har jag fixat den också. Nu körde jag efter principen att reparera i taket. Det gick det också, även om det är lite trångt att komma åt att skarva.

Jag funderade ut ett nytt (mig veterligt) sätt att få upp luckan på. Om man petar ut plastbrickan som sitter över motoraxeln till bakrutetorkaren (det finns en liten hake på insidan som låser täckbrickan - bruka ingen större mängd våld, för det lär den inte tåla!), fäster en tråd i bygeln till bakdörrens lås, håller andra änden av tråden mot motoraxeln, då kan man öppna luckan på vanligt sätt. Motoraxeln är uppenbarligen jordad, så hela luckan får jordning den (bak)vägen.
Mycket enklare än att ligga inne i bilen och försöka få till nödöppningen av låset. Men fungerar förstås bara om det är jordningen det är fel på, inte om det är fel på själva låset.

Upptäckte nu att jordning av torkarmotorn står i den här tråden redan.
av charliesname
PalleH skrev: lör 13 feb 2021, 20:29 Jag har idag skarvat min jordkabel i kabeldosan i taket,vad tar Volvo för att åtgärda detta? Så man vet vad man sparat in.😊

Jag gick efter denna
Följde precis denna guide i videon och problemet blev löst på min v70 2014. Jag hoppade över att öppna luckan så gjorde reparationen liggandes, nästan bättre än att sitta. Tack!
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]