Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Särimner
Hej.
Jag äger en V70 2012 med D2 sedan ett antal år.
Den har börjat bråka vid start, ibland startar den och ibland klickar det bara till någonstans i motorn vilket jag tror kan vara solenoiden på startmotorn.

Batteriet är nytt.

Bilen står så dumt till just nu att jag inte kan ta den till någon verkstad för felsökning och jag har inga verktyg för att läsa av felkoder.

Har ni några förslag som kan vara till hjälp för att avhjälpa detta felet?

Jag har försökt lokalisera startmotorn och tror mig hittat att den är längst bak i motorrummet och omöjlig att komma åt uppifrån som jag ser det.

Mvh Mikael

Stort tacksam för all hjälp man kan få.
av Slasken
Kolla kabelskon och kabeln som sitter på solenoiden, dessa brukar ha en tendens till att vara i dåligt skick samt sitta lite löst
Användarvisningsbild
av Särimner
Tack så mycket Slasken.
Jag försökt motionera kablarna, dock verkar denna startmotorn inte ha en lös kabelsko utan allt verkar ligga i en inkapsling som säkert är lätt att komma åt underifrån.
IMG_4855.jpg
IMG_4855.jpg (1.14 MiB) Visad 799 gånger
Jag hittade denna filmen på YouTube

Provade att plocka bort reläet från motorrummet och inget klick från motorrummet när jag tryckte på knappen.
Stängde då av tändningen och provade att bygla stift 30 och 87.
Nu uppstod klicket igen. Så misstänker att det kommer från Solenoiden och inte reläet som jag trodde först.

Således bör startmotorn vara den som gett upp om solenoiden drar men motorn inte går runt?
Användarvisningsbild
av Särimner
Hej.
Är det någon som känner till om det finns en guide eller liknande på hur man byter startmotor?
Blir inte riktigt klok på hur man skall komma åt allt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag kollade i elschemat. Där finns startmotorn utritad som den sitter på de 5-cylindriga motorerna, men jag vet inte alls om det är lika på "mopedmotorn".
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]