Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, ljudet fanns enbart när AC:n var på.
Nu har jag bytt frihjul generator, spännare och spännrem.
Kände inga konstigheter i det gamla frihjulet men nu är det gjort.
Dumt att jag inte hade kompressor lagret hemma.
Jag skar av AC-remmen och satte ihop allt. Kommer ta hem kompressorlagret och byta vid ett senare tillfälle.
Nu behöver jag iaf inte oroa mig att något händer under tiden.

Bör kanske shimsa magnetkopplingen för att kompensera för slitage. Vet ni dimensioner på shimsen? Stämmer det förövrigt att det ska vara ett spel på 3 mm? (såg det på ett youtube klipp till en äldre V70).
Kromad skrev: tor 22 aug 2024, 23:08 Förövrigt kan missljudet vara det gamla vanliga som alla med Sandenkompressor verkar råka ut för. Det är en slang som börjar låta. Finns en teknisk bulletin om detta i Vida. Går att byta mot en ljudisolerad slang. Min låter också. Trots nytt lager. Dock bara i vissa temperaturer/situationer. Det kommer och går. Volymknappen på stereon är bra vid såna tillfällen. ;)
Har du något nummer på den bulletinen, eller ännu bättre en direktlänk till den på nätet?
Hej allihop!

Har nu gett mig på kompressorlagret igen :)
Upptäckte dock att det var knepigt att komma åt muttern på kompressorn.
Ni som gjort detta, bör man lossa kompressorn så den faller ner lite och sedan köra muterpicka, eller finns det något annat sätt?

P.S. vida bulletinen om slangen skulle jag också vilja läsa..
Svarar själv på min egen fråga.. Ja, man behöver lossa på AC-kompressorn. :)
Det går att lossa muttern (gjorde ett eget verktyg) men det går inte att få av kilremshjulet från axeln på kompressorn då det är för trångt. Men kompressorn sitter med bara 3 skruv, så går snabbt att lossa. Man får koppla bort två kablar också.

Efter att jag fått ut kilremshjulet försökte jag knacka ur det gamla lagret men det gick inte. Testade även värma med gasolbrännare. Sedan tog jag den till en bekants benkant med hydraulverktyg och pressade ur lagret, och in med det gamla.
När jag sedan kom tillbaka glad och nöjd och skulle montera den igen så märkte jag att hjulet wobblar lite.. Det visade sig att jag lyckats göra remhjulet skevt när jag försökte banka ur det gamla lagret.. Så en varning till er som försöker göra detta utan riktiga verktyg,

Jag ska se om jag kan få hjälp av någon att rikta upp kilremshjulet igen. Tyvärr verkar det inte gå att köpa löst, utan man köper hela magnetkopplingen (31332010)

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet […]

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]