- tor 22 aug 2024, 14:24
#1587253
Som en del av er har läst i tråden "hur beter sig era Geartronics" har jag problem med att min växellåda vill till att slira lite mellan växlarna vid uppväxling när den är varm. Vilket i min värld betyder att systemtrycket är för lågt. I mitt felsökande av detta har jag noterat två saker.
Med Vida inkopplat kan jag se att det laddtryck som sensor läser och det laddtryck som önskas av ECM skiljer sig. Alltså läser den lägre laddtryck än det faktiskt är.
Visst sitter den sensorn som läser faktiska laddtrycket på intercoolern? Den vid insuget har jag rengjort men inte rört den vid intercoolern än.
Den andra saken jag noterat är att EGR valve position är ca 10% lägre värde på än det kommenderade värdet. Vid tomgång kan det begärda värdet vara 1.87% medans sensor säger -9%. Positionssensorn på egr är bytt mot en annan jag hade liggandes..gjorde inte någon skillnad.
Nu är frågan kan ett lägre avläst laddtryck än det faktiskt är påverka växellådan att tro den behöver lägre systemtryck än den faktiskt behöver?
Med Vida inkopplat kan jag se att det laddtryck som sensor läser och det laddtryck som önskas av ECM skiljer sig. Alltså läser den lägre laddtryck än det faktiskt är.
Visst sitter den sensorn som läser faktiska laddtrycket på intercoolern? Den vid insuget har jag rengjort men inte rört den vid intercoolern än.
Den andra saken jag noterat är att EGR valve position är ca 10% lägre värde på än det kommenderade värdet. Vid tomgång kan det begärda värdet vara 1.87% medans sensor säger -9%. Positionssensorn på egr är bytt mot en annan jag hade liggandes..gjorde inte någon skillnad.
Nu är frågan kan ett lägre avläst laddtryck än det faktiskt är påverka växellådan att tro den behöver lägre systemtryck än den faktiskt behöver?