Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rullebörje
Tjena. Jag har en v70 2.0f 09. När jag körde hörde jag ett förfärligt malande ifrån "motorn". Efter lite felsökning såg jag att remhjulet på vevaxeln, som driver multiremmen hade gått isönder, "vulkningen" i hjulet har hoppat ur. Jag ska byta remhjulet om jag får av det, sitter som f*n, måste jag låsa motorn på nåt sätt så att det nya hamnar i exakt samma läge som det gamla? Tar tacksamt emot tips om detta. Sen undrar jag även om någon har en bild på hur multiremmen ska sitta.
Tackar ödmjukast på förhand/
Rullebörje
Bilagor
20240816_154315.jpg
20240816_154315.jpg (3.63 MiB) Visad 1548 gånger
av emtor
Rullebörje skrev:Tjena. Jag har en v70 2.0f 09. När jag körde hörde jag ett förfärligt malande ifrån "motorn". Efter lite felsökning såg jag att remhjulet på vevaxeln, som driver multiremmen hade gått isönder, "vulkningen" i hjulet har hoppat ur. Jag ska byta remhjulet om jag får av det, sitter som f*n, måste jag låsa motorn på nåt sätt så att det nya hamnar i exakt samma läge som det gamla? Tar tacksamt emot tips om detta. Sen undrar jag även om någon har en bild på hur multiremmen ska sitta.
Tackar ödmjukast på förhand/
Rullebörje
Du behöver inte låsa motorn så länge kamremmen sitter kvar, men använder du inte mutterknackare så vill ju remhjulet samt motorn snurra om du istället använder hylsa och spärrskaft.
Volvo har ett låsverktyg som du sätter fast i dom små bultarna på remhjulet (kostar lite för mycket) men hittar du två plattjärnslängder så kan du tillverka ett låsverktyg själv.
Volvo har också ett blockeringsverktyg som låser vevaxeln, men den stora muttern sitter ofta så hårt att blockeringsverktyget kan gå av . . . inuti motorn,-inte bra.
När det gäller hur multiremmen skall sitta så använd ögonen och rita en ritning på hur den skall sitta.
Det nya remhjulet sätter du i samma position som det gamla.
verktyg.jpg
verktyg.jpg (71.98 KiB) Visad 1533 gånger
av emtor
Om du har en mutterknackare så kommer inte remhjulet / motorn att röra sig så mycket även om du inte håller emot.
Så länge kamremmen sitter kvar på veven och kammen så gör det inget om det rör sig då kamremmen ju inte sitter på remhjulet du skall ha loss.
Användarvisningsbild
av Hasse53
2.0 F motorn är en Fordmotor och har kamkedja. Lossar man på vevaxelbulten, lossas även kedjedrevet för kamaxeln från vevaxeln, det finns ingen kil. Således tappar man synkroniseringen mellan vevaxel och kammar vilket innerbör stor risk för att kröka ventiler.
Innan vevaxelbulten lossas skall motorn stå i ÖD för cylinder 1. Hur man tar sej tillbaka till ÖD när bulten redan är lossad vet jag inte.
I Haynes handbok 4757 (ISBN 9781844257577) finns beskrivning hur synkronisering går till (i rätt ordning). Handboken kanske finns på TS lokala bibliotek.
Om vevaxeln inte är rubbad kanske man kan dra fast vevaxelbulten så remskivan sitter fast och sedan j-vligt försiktigt ta sej fram till ÖD och sedan synka vevaxel med kamaxel men detta råd är helt utan personligt ansvar. Kanske någon på forumet vet säkrare metod? Oavsett måste ventilkåpan demonteras så att man ser att kammarna följer med...
Enligt Haynes skall remskivan dras fast med 100Nm plus 90 grader(vid ÖD) och hållas fast med vevaxellås plus mothåll på remskivan plus M6 skruv genom remskivan.
/Hasse

Har du kollat på Biltema i Norrtälje?

Finns S/V60 T6/T8 med det större batteriet […]

Kopplar man ur knacksensorn kanske sådant sk[…]