Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Talade idag med en lokal Volvofirma, mitt "on call" går ut 5/9, och de talade om att de idag inte har någon lösning för denna modellserie, trots att G2 ska vara kvar till 2027....Nödlarmet fungerar, men fjärrfunktionerna kommer tydligen inte att göra det, lätt förvirrande, då nätet är kvar, eller? Någon som har mer info kring detta?
Hejsan.
Nej det är inte lätt att greppa sånt där. Men det handlar nog egentligen inte om när 2G nätet stängs ned, utan när Volvo lanserar sin nya VOC tjänst, som jag tror blir nån gång under 2025. För då går en väldans massa upphandlingar i graven på de äldre systemen. Min egna åsikt är att jag tror att när det blev tal om nedstängningen av 2G för några år sedan så fanns det då ett bra skäl till att göra om hela VOC tjänsten som är på sitt sätt ganska uråldrig. Idag med eCall så behöver den vara ganska autonom så att säga. Den äldre utrustningen har inte den kapaciteten eller möjligheten för deras nya tjänst för snabb kommunikation och bättre appkapaciteter, så Volvo ser väl sin chans att äntligen kunna lägga ner den till 2025.
Ok, tack, anade något i den riktningen, kan leva med att starta dieselvärmaren manuellt, och på samma sätt navigera efter gamla kartor, som inte heller går att uppdatera, sålänge kärran ser ut ut och går som om den var nästan ny efter 10 år och 26' mil.... :)
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]