Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skoog84
Hej,

Har strul med min servo.

Ibland när man svänger så blir ratten helt plötsligt trög och sen går det lätt igen.

Verkar bara inträffa när det är blött ute....
Läste något om att det kan komma upp vatten på aggregatremmen så att den slirar?

Hände första gången för snart 2 månader sen och varade bara under en tripp.
Och så kom det tillbaka för 1 vecka sen då det regnade, och har nu suttit hittills trots att det inte är blött ute.

Bilen är en: V70 2,4d -10. 12000 mil

Servoljenivån är ok.

Någon idé?

Får nog bli att lämna in, farligt när servon försvinner mitt i en sväng....
av jimmi
Min v70 2010 var det metal spån i oljebehållaren till servon.Fick ny servopump o slangar o allt
av skoog84
Styrväxel bytt, men samma problem återstår!
Visade sig att servopump och behållare är bytta för ca 1½ år sedan så nu misstänker verkstaden metallspån precis som du hade problem med Jimmi.
av Triad
Har du lämnat in bilen för detta fel?

Har de bara bytt styrväxeln rakt av, och nu helt plötsligt misstänker spån?

Känns inte som ett fackmannamässigt utfört arbete.
Ett svårt fel, om det ska utföras korrekt börjar alltid med att byta eller utföra det billigaste.

Om detta stämmer, ska du inte behöva betala för vidare rep!
av skoog84
Triad skrev:Har du lämnat in bilen för detta fel?

Har de bara bytt styrväxeln rakt av, och nu helt plötsligt misstänker spån?

Känns inte som ett fackmannamässigt utfört arbete.
Ett svårt fel, om det ska utföras korrekt börjar alltid med att byta eller utföra det billigaste.

Om detta stämmer, ska du inte behöva betala för vidare rep!
Ja, på en auktoriserad verkstad.
De misstänkte först Styrväxeln och det fanns en "åtgärd" på detta som gick på garantin så jag har inte betalat något för byte av Styrväxeln.
Det var när jag skulle hämta bilen efter att de bytt Styrväxeln som problemet kvarstod och nu ska de testa att skölja ur systemet då pumpen och behållaren var bytta såpass nyligen.

Verkar inte helt lätt detta....
av topers
Svårt är det INTE, det gäller bara att ha all fakta och felsöka på rätt sätt vilket det inte verkar som att verkstaden gjort. 1, vilken variant är det, hastighetsvariabel eller ej? osv osv.
av skoog84
topers skrev:Svårt är det INTE, det gäller bara att ha all fakta och felsöka på rätt sätt vilket det inte verkar som att verkstaden gjort. 1, vilken variant är det, hastighetsvariabel eller ej? osv osv.
Det är inte hastighetsvariabel vad jag vet.... hittar inget om det i utrustningslistan i alla fall.
av Desmodue
Någonstans här har jag läst att vatten kan spruta upp från vägbanan och komma in på remmen som gör att det går trögt vi passage av vattenpölar etc.

Annars fick jag hela min styrsnäcka utbytt på garantin/goodwill förra året och min bil är tillverkad 2007 sent(MY08) och har gått 19 700 mil nu.
Jag fick även kompressorn utbytt efter att den skurit efter 17 000 mil och fyra år. Det var fortfarande trögt att svänga efter detta så jag bytte servovätskebehållaren då det sitter ett filter i denna som kan vara igensatt men till slut var det ändå servopumpen som behövdes bytas ut.
Jag har en jättebra Biliaverkstad här som verkligen tar hand om bilen.

Fortfarande inte lika lätt att svänga som en ny bil men nu är i alla fall AC:n bytt, styrsnäcka, servopump och behållare samt stora servicen gjord.
Det gör nästan ont att sälja bilen nu men jag får ta mig i kragen.
av larsfriberg
Det stämmer att det kommer upp vatten på servoremmen. Det sitter ett plastskydd som gärna går sönder eller släpper helt under kofångaren hf som förhindrar detta att hända. Mitt blev provisoriskt ditsatt efter en träff med snövall. Problemet försvann direkt. Nu är det borta igen och det otrevliga problemet med styrningen i riktig väta är tillbaks.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]