Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er allesammans!
Trevligt att bli medlem här nu när man precis blivit volvoägare :)

Jag har försökt att leta runt på Google efter diskussionstrådar ang. detta men inte lyckats hitta något glasklart förslag. Så jag gör ett försök här och bumpar upp diskussionen lite igen nu när dessa bilar börjar bli lite till åren ;-)

Problemet: Körde till jobbet (4 mil landsväg), 90 km/h på sjätte växeln (farthållare på), AC på ”Auto” (21,5 c) och radion igång och efter 15/20 minuter konstant körning (farthållare) så börjar bilen i lätt nedförsbacke att börja rycka/hacka till och från… jag fortsätter köra och avaktiverar farthållaren och växlar ner så att bilen går från +1500 varv till ca. 2500 varv och samtidigt stänger jag av AC:n för att försäkra mig att bilen inte havererar mitt i vägen (så illa kändes ryckandet/hackandet).

Bilen är en V70 2012 1.6 diesel 114hk (6-vxl manuell) och senaste service var för 1000 mil sedan. Den köptes för ca. 2 v. sedan så jag har ändå kört samma sträcka under dessa två veckor (samma körmönster) och inte haft några problem förrän nu :-(

Jag har precis lagt en beställning på alla diverse filter, som t.ex Bränslefilter m.m. i hopp om att få bukt på problemet. Även motoroljan skall bytas i samma veva.

Så kära vänner, har någon kanske stött på detta också?
Tacksam för all hjälp!
xAx skrev: tis 03 maj 2022, 16:09 Jag upplevde sådana symptom när bränsletrycksensorn behagade lägga av.
Tackar så mycket för din input! Jag ska kolla upp detta också ifall inte bränslefilter +annat löser det ;-)

Status idag är att problemet har inte dykt upp igen, jag har pendlat samma sträcka ett flertal gånger efter att detta inträffade, men jag har försökt köra på lite högre varvtal för att se ifall det skulle hjälpa.

Jag kommer uppdatera här när jag vet mer ✌🏻
Att beskriva ryckningar är inte det lättaste . Det finns så många saker som orsakar ryckningar och de upplevs olika av olika förare.

Dock kan en dåligt initierad EGR orsaka "ryckningar" vid vissa varvtal har jag märkt. Ryckningarna är då med ca 1 sekunds mellanrum. Personligen har jag dessa vid ca 90 km/h.
Även som du skriver vid utförsbacke.
Det är förhållandevis enkelt att kontrollera om det är din EGR som ger utslaget. Den är duktig på att sätta felkoder. Så valfritt instrument för avläsning av felkoder kommer hjälpa dig.
Har för mig att felet måste uppenbara sig vid minst sju gånger innan du stänger av bilen för att tända motorlampan men felkoden lagras efter första.

Lycka till!
kvillebäck skrev: fre 13 maj 2022, 06:03 Att beskriva ryckningar är inte det lättaste . Det finns så många saker som orsakar ryckningar och de upplevs olika av olika förare.

Dock kan en dåligt initierad EGR orsaka "ryckningar" vid vissa varvtal har jag märkt. Ryckningarna är då med ca 1 sekunds mellanrum. Personligen har jag dessa vid ca 90 km/h.
Även som du skriver vid utförsbacke.
Det är förhållandevis enkelt att kontrollera om det är din EGR som ger utslaget. Den är duktig på att sätta felkoder. Så valfritt instrument för avläsning av felkoder kommer hjälpa dig.
Har för mig att felet måste uppenbara sig vid minst sju gånger innan du stänger av bilen för att tända motorlampan men felkoden lagras efter första.

Lycka till!
Tackar så mycket för din input! Detta ryckande i landsvägsfart har kommit och gått till och från. Nu har jag börjat känna av att bilen är inte alls rolig/trevlig att köra i stadstrafik för på 1:a & 2:a växeln med väldigt lite gaspådrag så hoppar den något så in i ******... Men det kanske är svänghjulet till vevaxeln (både den och remmen ser rostigt & sprucket ut) och/eller i värsta fall så är det kopplingen som är i sin sista fas (brukar vara denna motorns (manuell låda) akilleshäl).

Jag har bytt bränslefilter, motorolja+filter och luftfilter hittills. Näst på tur är svänghjulet till vevaxeln +remmen(6PK, 965mm).

Vi får se hur detta slutar, jag kommer att uppdatera tråden när jag vet mer.
Fler input på allt ovanstående mottages gärna! :angelo:
Hur blev det för dig? löste sig problemet eller kvarstår det?

Jag har samma symptom att den rycker på första och andra växeln oftast när bilen är nystartad och inte varmkörd men det kan komma då också. Symptomen försvinner om man ger ökat gaspådrag eller släpper gasen helt för att sen återkomma ibland när man gasar lätt.
Har bytt bränslefilter och motorn är i övrigt servad enl intervaller.
Jag har levt vidare med problemet och den gör som ovanstående ibland och ibland inte. Jag misstänker att det kan vara spridarna och då måste alla fyra bytas och bara fyra stycken spridare kostar cirka 10000 kr på nätet (autodoc, m.fl.) så därav har jag avvaktat då bilen ändå rullar :-)
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]