Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Använder en del av semestern för att byta kompressorn som lagret i magnetkopplingen skurit på. Tömde kompressorn på olja och till min förvåning kom det högst 5 droppar!!! Hur i hela friden har denna kompressor kunnat funka utan att skära ihop? Det är dock sant att det varit en läcka någonstans i systemet, varför jag i 10-12 års tid "toppat" med Envirosafe någon gång i maj månad varje år. Misstänker att axeltätningen i kompressorn läcker. Kan oljan ha gått ut den vägen? Har aldrig vacuumsugit sytemet utan bara toppat 1 eller 2 burkar Envirosafe 1 gg per år, så var det bra med det.

Frågan kvarstår, hur har kompressorn klarat detta utan olja, utan att skära ihop? Kompressorn har funkat perfekt tills lagret i magnetkopplingen skar (sitter som berget till den grad så remmen smälte).

PS Ja, jag vet att systemet ska läcksökas, tätas, vacuumsugas och därefter fyllas med r134a, men då Envirosafe ska vara miljövänligt ser jag ingen negativt med det mer än att det kostar onödiga utgifter.
Senast redigerad av 2 xAx, redigerad totalt 0 gång.
Har nu även skruvat av de två dräneringspluggarna på kompressorns sidor. Inte en droppe olja kom ut! Då utgår jag ifrån att hela systemet är tomt på olja. En tumregel säger 50% olja i kompressorn 50% olja i övriga systemet. I mitt fall 50% av noll olja i kompressorn och 50% av noll olja i övriga systemet, vilket ger 100% noll olja i hela systemet. Det betyder att jag måste fylla den nya kompressorn med 150 ml PAG-olja enligt typskylten på kompressorn eller tänker jag fel?
Ceska skrev: tor 25 jul 2024, 11:12 Har du provat att ta bort kopplingen och snurra direkt på axeln på den gamla kompressorn?
Ja, jag snurrade på axeln medan jag tömde kompressorn på olja. Öppnade även 2 dräneringsportar. Det kom ca: 5 droppar ganska ren gulgrön olja. Kan förlusten av olja bero på att ingen olja tillsatts under mer än 10 års tid samtidigt som systemet läckt (troligen axeltätningen). Toppfyllde med 1 eller 2 burkar Envirosafe på våren varje år.
Hursomhelst, funderar på att fylla den nya kompressorn med 50 ml ny olja samt 30 ml p g a byte av torkfilter. Eventuellt ytterligare 20 ml för eventuell oljeförlust till följd av läckage. Sammanlagt 100 ml ny PAG-olja. Systemet ska ha 150ml enligt typskylt på kompressorn. Vad tycker du, Ceska? Låter det vettigt?
Ja, det låter vettigt, tycker jag, hade själv gjort så på min bil om hade hamnat i samma läge. Det som gör mig mest besviken på är kvalitén på reglerventiler som sitter i kompressorer, oavsett märke står det "Made in China" och dem håller typ 2 säsonger sen börjar dem krångla. Jag har tom en standby kompressor med ny reglerventil som jag kan byta ut snabbt när man ledsnat på den gamla.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]