Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jem7890
Prova att få bort den där kanten med skarvthinner. För det är väl det skarvthinnern är avsedd för?

Med 1K klarlack kan du göra om, när du inte är tillfredsställd med resultatet. Med 2K får du köpa ny sprayburk.

Läste på nätet, att när man fixar med båtar, så får man inte lackera 2K ovan 1K basfärg. De sa att 2K lacken löser upp 1K basfärgen. Det här är ju konstigt, det skall väl inte vara skillnad på om det är bil eller båt, när det är plast i båda fallen.
Kan någon insatt kommentera?
av dannesk
Jem7890 skrev:Prova att få bort den där kanten med skarvthinner. För det är väl det skarvthinnern är avsedd för?

Med 1K klarlack kan du göra om, när du inte är tillfredsställd med resultatet. Med 2K får du köpa ny sprayburk.

Läste på nätet, att när man fixar med båtar, så får man inte lackera 2K ovan 1K basfärg. De sa att 2K lacken löser upp 1K basfärgen. Det här är ju konstigt, det skall väl inte vara skillnad på om det är bil eller båt, när det är plast i båda fallen.
Kan någon insatt kommentera?
Skarvthinner använder du när du lägger klarlacken för att "mjuka upp" övergången mellan gammalt/nytt inte efter lacken torkat/härdat.

Jag vet inte vilken info du läst eller vilken typ av båtlack du menar men all baslack för bil är 1k och toppas med 2k klarlack, man kan också lägga solid 2k om man inte har metallic vid bättring, då slipper man bas/klarlack men du får inte skyddade transparant klarlack. Man måste förstå vilka typer av färger man ska använda i de olika stegen och varför man väljer det, som att man inte kör 1k grund/rostkydd som inte bygger något eller är fukttätt under 1k baslack och 2k klarlack. Man lägger normalt, beroende på underlag 1k washprimer/plastgrund, 2k slipgrund/filler, 1k baslack som toppas med 2k klarlack.

Har man 2k färg så kan man förvara den under några dagar i frysen/kylen efter man aktiverat/använt den så härdar den långsammare och kan användas vid flera tillfällen.

Kolla ECGs lackskola på YT där Mojje förklarar vad folk gör fel när de lackar.
av Jem7890
Tack för informationen. Det är klart att man ska använda 2K klarlack, annars får man så småningom göra om allt.

Men jag förstår inte riktigt hur man använder skarvthinner. Försökte titta på nätet, men hittade inget belysande.
Tanken är ju att man tar bort kanten som uppstår mellan den gamla och nya klarlacken.
Sprayar man skarvthinner längs med skarven lite på båda sidor eller sprayar man hela området man lackat samt lite över skarven?
Och när sprayar man skarvthinner, innan sista klarlacken eller efter att man sista klarlacken?
av dannesk
Jem7890 skrev:Tack för informationen. Det är klart att man ska använda 2K klarlack, annars får man så småningom göra om allt.

Men jag förstår inte riktigt hur man använder skarvthinner. Försökte titta på nätet, men hittade inget belysande.
Tanken är ju att man tar bort kanten som uppstår mellan den gamla och nya klarlacken.
Sprayar man skarvthinner längs med skarven lite på båda sidor eller sprayar man hela området man lackat samt lite över skarven?
Och när sprayar man skarvthinner, innan sista klarlacken eller efter att man sista klarlacken?
Du ska även använda 2k på grunden innan basen. Kolla 14min in på denna video så visar Mojje hur man gör med skarvförtunningen.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]