Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av altren
Jag har under en längre tid haft problem med felmeddelande om låg batterispänning på vår V70 (1.6D DRIVe Manuell , 109hk, 2010). Har kunnat ignorera det och ibland sett till att ladda batteriet med vanlig 12V-laddare, så har misstänkt tjuvström och/eller problem med generator men inte hittat någon verkstad som ville ta sig an problemet.

För ett par veckor sedan startade bilen inte alls - när jag tryckte på startknappen kom det klickande ljud i kupén och felmeddelande om rattlås. Provade att byta till ett helt nytt batteri och även att försöka knuffa igång den, men inget hjälpte.

När jag så häromdagen skulle bogsera den till verkstad provade bärgaren att ansluta sin snabbstartare till batteriet, och då startade bilen. Jag stängde av den, startade igen, och det gick. Sedan körde jag den i 30 min i fall generatorn behövde få jobba och avslutade färden vid verkstaden. Då stängde jag av motorn och startade igen innan jag körde in bilen, och det fungerade. Sen när jag skulle lämna över nyckeln till mekanikern satte jag den i nyckelhållaren bredvid startknappen (innan hade jag haft nyckeln i fickan då bilen stödjer keyless), och då kom det klickande ljudet igen och felmeddelandet om rattlås, och sedan dess har bilen inte gått att starta.

Mekanikern har släckt alla felkoder, kollat säkringar etc men inte hittat något. Han konsulterade även den lokala Bilia-verkstaden som sa att de inte stött på något liknande fall. Han kunde släcka alla felkoder utom en: U300362 (står mer om felkoden här).

Är tacksam för alla tips och teorier!
av altren
Uppdatering från mekanikern var att det förmodligen är fel på styrenheten (osäker på vad det innebär) och att det förmodligen skulle kosta mer att åtgärda problemet än bilen är värd (den är inte i toppskick). Så återstår väl att skrota den :/.
av emtor
Felkodens beskrivning säger att det antingen är ärgade/smutsiga kontakter i BCM (Brake Control Modul) eller att BCM har ett internt fel.
Prova att göra rent BCM'ens kontakter med elektronik spray. Kostar ju noll att prova. Några gånger hjälper det att ta ut BCM och sätta den in igen flertalet gånger för att ta bort ärg.
Kolla hur mycket en BCM kostar, alternativt en begagnad och i så fall om den måste kodas till din bil.
Bromsbelägg

Volvo tillverkar inga bromsbelägg, de sä[…]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]