Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Turetupp
Vä bakdörr går inte upp när man öppnar med fjärren,handtaget " löst" som det skall vara vid låst läge.MAn kan öppna från insidan och stänger man sedan dörren funkar handtaget på utsidan igen som vanligt....tills man låser igen.
Kan det vara något med c- låset som inte riktigt funkar vid öppnandet och isf vad,kan funka någon gång ibland men inte så ofta.
Har läst någonstans att det är ganska vanligt att låsen ger upp på xc/ v70 och nu verkar även jag torska på det.Tips från någon som VET OCH KAN inga gissningar,är på väg på semester så jag behöver FAKTA.
av dannesk
Fakta är att det är vanligt att låskistorna strular på dessa modeller. Allt är ju gissningar om det inte är fysiskt felsökt och uteslutet att inte något annant är felet så det är bara demontera dörrsidan och plåten för att komma åt låskistan.
av Turetupp
Det är ju inte så enkelt att just felsöka,man måste ju plocka ner halva dörren för att få den eländet.
Är det vanligt at clås delen krånglar,och är det en enhet eller går det att byta bara clås delen eftersom själva låset funkar helt ok.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Hej där.
Som du beskriver det så är du tvungen att demontera dörrlåset. Det är rätt fakta här tyvärr. Utifrån hur jag tolkar ditt inlägg, kan jag säga att dörrhandtaget är helt mekanisk och när du drar i handtaget så är det en fysisk wire som drar en mekanisk hävarm i dörrlåset som öppnar dörren. När du låser, så flyttar en annan mekanisk bygel läge i låset så att hävarmen blir frånkopplad så man inte kan öppna utifrån. Det är en elmotor som flyttar armen fram och tillbaka beroende på status på låset [upplåst eller låst]. Det låter som motorn eller mekaniken är trött helt enkelt. I Vilket fall som helst så måste centralenheten demonteras ur dörren.
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]