Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ett missljud ifrån motorn på min v70. Ljudet försvinner om jag öppnar oljelocket men återkommer direkt när jag stänger det.

bilen har nog dragit i sig 4l olja sen senaste servicen som gjordes juli förra året.

Någon som kan tänka sig vad det kan vara?
Knackande ljud?
Tag bort påfyllningslocket till oljan, sätt på en tunn plasthandske över hålet, gör fast med buntband, starta motorn.
Om handsken blir en ballong så är något i oljefellan tät av gegga.
Har inte tid att skriva en arbetsbekrivning men låt mig säga så här. Gör du det själv kostar det max två 100-lappar, låter du volvo göra det kostar det minst 6-8000 kr. Volvo byter hela oljefilterhuset rakt av trots att det bara är membranet som är trasigt. Huset kostar 2500 kr, membranet 150 kr.

Kort arbetsbeskrivning:

1) Först måste luftfilterboxen bort. Det är lätt när du kommit underfund hur man gör. Sök på nätet, inte minst YT.

2) När du därefter tittar ned i motorrummet ser du till vänster en "behållare" med ett runt lock. Under det locket hittar du membranet. Finns beskrivning på nätet (YT) hur du går tillväga. Det är lätt om du vet hur du ska göra. Sedan är det klart och du kan köra minst 10.000 mil igen. Det är viktigt att du inte kör med oljudet för länge. Måste du köra så lätta på oljestickan några cm, så det slutar tjuta. Men åtgärda det snarst är mitt råd.

Membranet finns inte på Volvo, men du hittar det på nätet.

Jag köpte det på nätet (men minns inte var).

Lycka till!
Här har jag hittat en video på YT som behandlar byte av membran (visserligen på en V50 men dett är identiskt på en V70):

Mitt råd är emellertid at demontera luftfilterlådan så att du får mer rum och därmed kan använda båda händerna. Gör du som killen i videon är risken stor att du sprätter bort locket och fjädern under locket med allt vad det innebär. Har själv gjort misstaget (utan att hitta fjädern igen).

Ska spraya området med kraftrengöring o[…]

Bromsok kärvar

Bromsoket behöver renoveras eller bytas helt […]

Srs lampa

Tjenare! Jag har ett litet problem. Vi hade s&aum[…]

Hej Håller på med spacers, fälga[…]