Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Någon som vet varför adaptiv farthållare inte går att kombinera med 2.5T motorn? :???:

/Kalle
av haxpet
Jag trodde först att det var för att man inte kunde välja automat till 2.5T, men jag såg just att man kan det, så nu är jag utan anledning till varför det inte går.
Användarvisningsbild
av EjS
haxpet skrev:Jag trodde först att det var för att man inte kunde välja automat till 2.5T, men jag såg just att man kan det, så nu är jag utan anledning till varför det inte går.
Jag jobbade för Volvo PV för ett par år sedan då vi utvecklade mjukvaren för första versionen av farthållaren som fortfarende är den som säljs i V70II.

Mjukvaren utvecklas specifik till varje drivlina för att där finns så mycket komplicerat kommunikation mellan farthållaren, motorenheten, bromsenheten, och växellådan.

Jag tror det är så simpelt att man antingen inte hann med eller inte ville lägga resurser på att föra in den i 2.5T då man inte anser att detta segment inte vill köpa till dyr extrautrustning i vilket fall.

IMO är det lite konstigt då 2.5T är det absolut bästa motoralternativet på bensinsidan.

VH EjS
Användarvisningsbild
av tjotto
Sas det inte vid s80 introduktionen att 2.5T bara skulle vara med fram till hösten samma år, ifjol alltså. Då är det ju klart att det inte togs fram till denna motor.

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]