Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnand12321
Hej!

När jag startar bilen och vrider på ACn så hörs ett gnisslande ljud. Det försvinner efter några sekunder eller direkt när jag stänger av ACn.

Jag upplever också ett väldigt svagt ljud från bakom handsfacket, kanske kuppefläkten??
Men även det ljudet försvinner när ACn stängs av.

Är inte så kunnig men eftersom att jag först tänker på det nu så är jag lite fundersam.

Kan det vara multiremen som ska bytas eller så att den håller på att ge upp?

Gäller v70 2,4D 09

Mvh
av Yaniz
Johnand12321 skrev: ons 15 maj 2024, 12:17 Hej!

När jag startar bilen och vrider på ACn så hörs ett gnisslande ljud. Det försvinner efter några sekunder eller direkt när jag stänger av ACn.

Jag upplever också ett väldigt svagt ljud från bakom handsfacket, kanske kuppefläkten??
Men även det ljudet försvinner när ACn stängs av.

Är inte så kunnig men eftersom att jag först tänker på det nu så är jag lite fundersam.

Kan det vara multiremen som ska bytas eller så att den håller på att ge upp?

Gäller v70 2,4D 09

Mvh
Spontant skulle jag vara uppmärksam på magnetkopplingen i ac-kompressorn (skuret lagret i magnetkopplingen eller på väg att skära), något som kan sluta med motorhaveri. Finns mycket om detta fenomen här på forumet. Sök exv på "skuret lager i magnetkoppling". Personligen skulle jag inte köra med bilen innan sakernas tillstånd undersöks.

Edit: Har du separat rem till kompressorn, så är det bara att kapa den med exv en kniv. Du får plocka av främre höger hjul, vika undan innersärmen (sitter med 5 eller 6 torxskruvar samt 2 eller 3 plastmuttrar längst in), sedan ser du två remmar. Kapa den korta, sedan är det 100% riskfritt att köra.
230fk går snålt

Nej ingen egr. Ja jag har kollat och det är […]

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]