Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norenfalk
#1578592
Hej forumet!

Jag hade bilen inne på service förra veckan på måndagen. Efter det kände jag något litet ryck i bilen vid gaspådrag, var precis som att den inte svarade helt.

Nu har jag fått motorstyrning service erfordras, det är v70 D4-2014, gått typ 28 tusen.

Den är slö nu så antar att den går in i felsäkert läge? Går bra en stund sen blir den trött, precis som att den inte laddar något.

Ingen rök, inga konstiga ljud.

Vad kan detta bero på? Oljenivån säger fyllt upp till markeringen precis innan röd markering (aldrig varit fyllt så mycket tidigare). Luftfiltret var klämt i luftburken.

Kan oljenivån ställa till det? Jag ska åka in och be dom ta felkoder. Bara så frustrerande att det inte var några problem innan servicen.

Det byttes då olja, luftfilter, kupéfilter, multirem, ACrem och allt vad som ingår i ett serviceavtal.

Ber om ursäkt för den dassiga bilden på oljenivån.
Bilagor
IMG_7105.jpeg
IMG_7105.jpeg (2.08 MiB) Visad 296 gånger
Användarvisningsbild
av HCP
#1578618
Du kan nästan dra en lapp ur en hatt om orsaken, ut me felkoder så blir det lättare att dra slutsatser :-D
av Norenfalk
#1578628
HCP skrev: mån 13 maj 2024, 21:12 Du kan nästan dra en lapp ur en hatt om orsaken, ut me felkoder så blir det lättare att dra slutsatser :-D
Hehe jo så är det ju. Ska kontakta Volvo imorgon och se vad dom säger. Tillfälligheten att det skulle bli i samband ser jag som liten då bilen gick hur bra som helst innan. Bilen var även lite kinkig att starta direkt efter jag hämtade bilen från service. :bored:
av Norenfalk
#1578649
För den nyfikne, det as dåliga insuget som är gjort i plast har spruckit lite i skarven mellan övre/undre delen. 10 000 SEK att byta hos Volvo. Insuget 3000kr från Demia, klips till spridarna 2000kr, packning dryga 400kr, jobb runt 5000kr. Tydligen inte första gången detta händer på D4an. Går att köra med bilen iaf, går som den ska. Men man ska väl inte ligga på ladd konstant och inte dra något tungt så som husvagn (skönt) :-D
XC70 D5 dålig acceleration

Hej, har börjat få lite problem med acc[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kom[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Det är ledningen som går från vev[…]

Får man fråga vad varje del gick p&[…]