Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
rosefors skrev:Det där verktyget på biltema eller motsvarande behöver man oavsett för att preseen ska kunna trycka på rätt ställe med rätt mothåll utan att förstöra grejerna oavsett om man ska pressa ur gamla eller pressa i nya.

Kan man använda bara verktyget utan press? Njae. Det är meningen att det ska gå men i praktiken förstör man verktyget för att trycket är för högt för att pressa ur ett originallager och det är det jag menar att det inte är värt hålla på utan press. Nållagret som dragstången ligger mot blir förstört och stiften (dom där 4 pinnarna) viker sig och knäcks. Men innan man ens kommit dit har man förstört bara hälsan i bästa fall.

Kan man pressa utan verktyget? Självklart, om man har rätt bitar i rätt storlek att tillgå och det är långt från säkert.

Om skruven bara går runt och runt så låter det som att den är gängpaj. Jag minns inte men tror inte den sitter med mutter på baksidan original.

Men för att få ut den får du göra som vanligt. Trycka/knacka ut från från baksidan eller nått som drar i den när du skruvar på den.
Det är ju därför jag slagit ur lagret istället för att använda verktyget. Min fråga gällde om du anser att man inte heller kan använda det för att pressa i det nya lagret?

En av bilarna jag gjort precis så på är frugans som ca 12.000 mil sedan och då båda sidor. Inga problem hittills.
En annan är min fd XC70 som jag körde ca 8.000 mil med efter byte och det höll fortfarande.

Tjena:) Har en V90 från 2019 i trimmen mom[…]

Har kopplat kablarna och provstartat bilen. Tripp […]

Uppdatera mjukvaran

e-call är den lagstadgade automatiska tj&au[…]

https://www.bilprovningen.se/arkiv/nyheter/2025-03[…]