Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FreedrikL
Hej!
Har en V70 1.6d -11 som strular, mina idéer börjar sina så tänkte om någon annan kan ha något tips

Under 2500rpm får den knappt något laddtryck alls och orkar knappt dra sig själv, över 2500rpm så känns den ungefär lika trött som vanligt
Förbrukningen har ökat ett par dl/mil mot när den gick ordentligt

Motorlampan tänds aldrig men nån enstaka gång när man läser ut felkoder kan det finnas inaktiv felkod på för lågt laddtryck

Tänkte att jag skulle vänta på att motorlampan tändes så man kunde få någon ledtråd men nu ett halvår senare har den fortfarande inte tänts

Jag har bytt/testat följande utan förbättring:
Bytt turbo
Bytt magnetventil och alla vakuumslangar
Bytt bränslefilter flera gånger
Bytt slangen mellan turbo och luftburk (sprucken)
Provtryckt hela inloppssystemet från turbon, inga läckage
Bytt tryck och tempgivare i spjällhuset
Kollat spjällen och dom fungerar som dom ska
Provat köra utan partikelfilter och pluggat egr
Provat köra utan luftfilter
Kollat kamrem så den inte hoppat nån kugg

Kan säkert va nåt mer jag har kollat eller bytt, men det är vad jag kommer på nu

Så som sagt, nu börjar man få slut på idéer så alla tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
av apersson850
Du verkar ju inte ha någon läcka. Jag hade det på röret mellan turbo och laddluftkylare. Då tog den mer diesel, fast läckan var inte så stor att den blev märkbart trött. Stort som en fingernagel, ungefär. Hålet, alltså.
Nu är ju min en D5, så det finns mer kräm att börja med där.
av FreedrikL
Jag trodde också att det va en läcka men har som sagt provtryckt hela systemet och det är tätt

Känns mer som att det kan va nåt elektriskt fel så att laddtrycksregleringen inte funkar som den ska

Kommer man bara upp över 2500rpm så börjar den ladda som den ska, på lägre varv kommer den aldrig upp i begärt laddtryck
Användarvisningsbild
av apersson850
I mitt fall räckte det att stå på tomgång, huven uppe, och lyssna när man gasade till lite. Pssssss lät det underifrån.
av FreedrikL
Efter en långkörning på 50mil med fullpackad bil kan jag nu konstatera att förbrukningen inte har gått upp, utan det är bara färddatorn som visar högre förbrukning.
0.73 enligt färddatorn och 0.55 vid mätning på macken.
Innan har färddatorn visat strax under den riktiga förbrukningen.
Så det verkar ju som att motorn inte får allt bränsle som styrenheten tror den sprutar in..
Vilka parametrar använder styrenheten för att räkna ut bränsleförbrukningen? Kan det va tryckgivare för bränslet eller liknande som spökar?

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]