Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För något år sedan, (1-2 år sedan), började jag märka att våra nycklar inte gick så där långt som man är van vid. Man var tvungen att vara typ 1-2 meter ifrån för att låsa upp. Tänkte att det hade med batteriet i nyckeln att göra, så bytte på båda nycklarna (båda fungerade dåligt). Ingen skillnad.

Tiden gick och det har blivit sämre och sämre och senaste tiden måste man vara ända framme vid dörren, och öppna i handtaget. Till och med med nyckeln i bilen, så säger bilen ibland att nyckeln har tagits bort.

Nu har det blivit extremt, och ibland har vi fått låsa upp med vanlig nyckel helt enkelt.

Någon som varit med om liknande? Ett tag trodde jag det hade att göra med bilens batteri, som också ibland klagades på, och som kanske borde bytas ut (även om det bara är 2-3 år gammalt), men kan det ha med detta att göra?

Det verkar ju heller inte vara så att någon mottagare eller sändare helt gått sönder, utan bara att den sträcka den klarar av att sända signaler via har kraftigt reducerats.

Mottager gärna tips på vad jag ska göra och testa.

/Söder
Det är inte helt omöjligt att radiomottagare går sönder på sånt sätt att de fortfarande fungerar men tappar känslighet.
Du råkar inte några elektronikprylar i bilen som lägger ut en störmatta i det frekvensbandet som nyckeln använder? Sånt gör inte saken bättre :-)
Har också lite samma bekymmer med min xc70 att man måste vara inom väldigt kort avstånd för att den ska fungera. Väldigt jobbigt ifall man låser sen börjar man gå in till villan så kommer frugan på efterkälken och ber en låsa upp bilen för hon glömt något där då måste man i princip gå 1m ifrån bilen för att låsa upp.

Jag tycker räckvidden i nyckeln blir längre ifall man provar ha nyckeln bak å fram å sikta mot bilen som vanligt men bak å fram
För radiosändning behövs två ting: antenn och jordplan. Antennen är en liten flutt inne i nyckeln. Jordplanet är dåligt när man har en sådan sändare, men det är riktigt att man kan få lite riktverkan genom att placera jordplanet (i det här fallet dig själv) mellan sändaren och mottagaren. Inte speciellt intuitivt, men så fungerar det.
På "den gamla goda tiden" när man hade FM-antennen som ett spröt på vänster bakflygel fick man i regel lite bättre mottagning snett fram till höger, alltså över bilen (jordplanet) från antennen räknat.
Jag fick byta mottagaren, sitter ovanför innertaket, strax bakom läslampan för baksätet. Jag var tvungen att ta ner hela innertaket för att komma åt den. Jag skrev nog en liten guide om det som borde finnas här.

Fick ofta meddelande "nyckel borttagen från bilen" när jag satt i bilen med nyckeln i hålet. Fjärren funkade endast om jag stod precis bredvid dörren. Efter bytet funkade den på 100 meters avstånd

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]