Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zaqee
#1565566
jiha1968 skrev: ons 27 dec 2023, 21:08 Då klarnar det lite, bra!
BCM (ABS/Bromsmodulen) ligger mellan batterilådan och torpedväggen.
Modulen och kablarna till den får felsökas, kopplingsdiagram rekommenderas.
(kabeln under batterilådan får kontrollerats mycket noggrant)

På kontakten till BCM borde det mätas:
(man får ta bort batteriet från bilen och koppla in det med startkablar eller nytta en 20-30A strömförsörjning till bilen, så det går att komma åt BCM och mäta medan det är spänning på bilen)

Pin 1, Röd-Grå: 12V konstant
Pin 32, Röd-Brun: 12V konstant
Pin 8, Grön-Vit: 12V "Tändning på"

Pin 16, Svart: 0V Jord
Pin 47, Svart: 0V Jord

Pin 12, Blå-Svart : CAN-High (ca 2,7V vid tändning på)
Pin 13, Grön-Svart : CAN-Low (ca 2,4V vid tändning på)
(Att mäta CAN-bus med Voltmeter berättar inte hela sanningen, man borde nytta oscilloskop så man kan se tillståndet på data-trafiken)
Dessa värden stämmer de var 2.87 på pin 12 där men de är väl ca 2.7

Mätte med kontakten borta fick inte plats annars. Vad är nästa steg?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1565570
Spänningen på CAN (pin 12 och 13) låter ok, det är inte något exakt värde, så det ser ut till att CAN-bus in till BCM är ok.

Dom andra strömförande ledningarna borde mätas med belastning, med inkopplat modul eller med en kraftig provlampa, då voltmeter endast ser spänningen (Volt), inte om ledningen kan transportera ström (Ampere).

Ta t.ex en Halogen/helljus-lampa och et par ledningar som provlampa:
koppla in lampan mellan karossjord och pin 1 / 32 (dom grova plus-kablarna, en i taget)
Sen mellan batteri-pluss och pin 16 / 47 (jord-kablarna)
NB: Helljus-lampan drar ungefär 4,5 Ampere, och blir mycket varm...

Pin 8, Grön-Vit: 12V "Tändning på" får last-mätas med t.ex en blink-/skylt-lampa eller en normal provlampa då säkringen är på endast 5A... (nytta inte helljuslampan här)

Om all ström och jordning är ok, så låter det som att BCM modulen inte vill kommunicera, och modulen är troligen död.
Du kan testa kommunikationen mellan modulerna med en BCM-modul från en annan liknande bil, det vill komma fler felkoder på modulen, då den inte har rätt VIN-nr inkodat, men man ser iallafall att modulen har kommunikation.
NB: det går inte att nytta modulen till körning då den måste klonas/programmeras av någon som har utrustning till detta.
(Volvo-verkstaden har normalt inte, dom gillar endast helt nya moduler...)

PS: Vilken diagnosutrustning nyttar du, och har du möjlighet att testa kommunikationen mot BCM med någon annan utrustning? (annan Volvoanpassad felkodsläsare)
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1565602
Bromsrören får lossas, inte ett roligt jobb.
Men innan dess borde du dubbelkolla att det inte går att kommunicera med modulen.

"Ny" modul går att koppla till kontakten, utan att ta bort den gamla modulen, så man kan se att den nya går att tala med innan bromsrören lossas, och arbetet som följer efteråt med luftning o.s.v.
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1565659
Modulen har Volvo pn: 31329140, gissar på ca 25 000 kr från Volvo, medan t.ex. www.Skandix.de vill ha ca 19 000 kr, men jag vill rekommendera en begagnad (1000-4000 kr) om du kan hitta någon som kan klona/programmera modulen.
Jag hade nog oavsett skaffat en begagnad till att testa lite med innan jag eventuellt brände 20-30 tusen...

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]