BjörnBL skrev: ↑lör 18 nov 2023, 18:44
Hej
Jag har bytt batteriet på min Volvo V70 D4 2014 för första gången. Har löst allt förutom avluftningsslangen.
På det gamla batteriet (Volvo 31255132) satt slangen i hål på kortsidan (minuspolssidan).
På det nya batteriet från Biltema AGM 12 V, 70 Ah (art 80-700) passar inte avluftningsslangen i hålet placerat på ungefär samma ställe som hålet fanns på Volvobatteriet). Hålet är för litet i diameter.
Har någon råkat ut för detta problem? Hur avluftningen ska lösas nämns inte på Biltemas hemsida…
Mvh Björn
Gelbatteri eller AGM-batteri? Det här är skillnaden.
Batteriteknik
07 juli 2020
Gelbatterier kontra AGM-batterier
Gelbatterier förväxlas ofta med AGM-batterier. Vad har de olika batterierna gemensamt och hur skiljer de sig åt? De är båda batterier av typen VRLA och kommer utrustade med en luftventil. Förkortningen VRLA står för Valve Regulated Lead Acid Battery (ventilreglerat blysyrabatteri). I ett stängt batteri av denna typ rekombineras det producerade vätet, vilket gör att man inte längre behöver fylla på med destillerat vatten. Likheterna till trots skiljer sig gelbatterier och AGM-batterier åt på flera viktiga punkter.
Gelbatterier
Gelbatteriets konstruktion liknar det konventionella vätskefyllda batteriets. De positiva och negativa elektroderna är omslutna av en elektrolyt. Som namnet dock föreslår består denna elektrolyt inte av en vätska, utan av en kiselgel. Detta ger batteriet ett ökat motstånd mot vibrationer och lutningar. Den inkapslade designen förenklar hantering och förbättrar säkerheten. Så länge batteriet är helt och oskadat behöver man inte oroa sig för läckande syra. Därför kallas gelbatterier ofta för underhållsfria batterier.
AGM-batterier
Förkortningen AGM står för Absorbent Glass Mat (absorberande glasfibermatta). I ett AGM-batteri är elektrolyten helt innesluten i en glasfibermatta. AGM-batterier är läcksäkra och kan även hantera lutningar och olika vinklar utan problem. Det är anledningen till, i kombination med dess höga vibrationstålighet, att AGM-batteriet är ett så populärt val bland off-road- och motorcykelåkare. AGM-batterier har kapacitet att hantera tre gånger så många laddningscykler som konventionella startbatterier. Ett av huvudargumenten för AGM-batteriets överlägsenhet är den ökade prestanda som uppnås genom dess strukturella funktioner. Den långa livscykeln, oöverträffade prestandan och förbättrade säkerheten gör AGM-batteriet till det perfekta batteriet för moderna fordon.
Gelbatteriet och AGM-batteriets egenskaper: en jämförelse
Gelbatteriet får höga betyg för sitt låga elektrodslitage, vilket ger ett längre batteriliv i jämförelse med konventionella blysyrabatterier. Men på grund av sin ökade inre resistans kan inte gelbatterier producera en hög nog kallstartström för att starta motorn flera gånger i rad. Ytterligare en nackdel är gelbatteriets oförmåga att hantera temperatursvängningar.
AGM-batteriet har designats speciellt för fordon med automatiska start-stopp-system med ökade energikrav. AGM rekommenderas för alla förare som använder många elektriska förbrukare och körassistenter eller helt enkelt efterfrågar förbättrad startkraft och pålitlig strömförsörjning i ett högpresterande kraftpaket. AGM-batteriets fördelar inkluderar:
Läcksäkert
Positionstolerant
Hög vibrationstålighet
Förbättrad säkerhet
Även om batterihöljet skulle gå sönder förblir syran inbunden i glasfibermattan, varpå man i stort sett kan utesluta okontrollerade syrautsläpp.
så du behöver inte avluftning